Mat och maktfullkomlighet...

Det är en skön känsla när man vaknar en lördag och inser att almanackan är ren. Hade tänkt hinna på teaterns Öppet Hus men det blev lite plock och tvätt här hemma - i lugn och maklig takt.

Fick för mig att jag skulle köpa nya gardiner till vardagsrummet så jag åkte ner på stan. Ja, det var egentligen en ursäkt för att slippa städa... Jag tänkte att om jag hittar ett nytt tyg så ska jag sy nytt och innan jag hänger upp dem så måste jag städa och då blir det både roligt - och gjort.
 
Nu blev det inga gardiner - men väl en shoppingrunda med fina Lisbeth och Karin som jag träffade på Åhléns! De ville ha både sällskap och smakråd. Kul! Särskilt när de hittade så fina saker! Ja, ja... jag köpte också en snygg mohairtröja på rea! En "must have"...
 
Annars har det väl mest varit mat för min del. Jag gillar ju att både laga och äta.
 
Igår hade jag turen att få köpa en Gourmetpåse innan jag åkte hem. Lammrostbiff med pesto och madeirasås... Mmm...

Idag hade jag lekstuga i köket (det är ju en favoritsyssla) som resulterade i köttgryta med kantareller, ugnsbakad blomkål och friterad sötpotatis! Den röda såsen runt om är en lingonsirap som är vansinnigt god. Inte så vackert men smarrigt!

Har också ägnat världspolitiken några tankar. Kan man undgå? Har dock tänkt sluta kalla det stora problembarnet vid sitt rätta namn. Alla vet ju ändå vem jag menar...


Eller hur?
 
För övrigt så anser jag att Aristofanes "Lysistrate" har bäring även idag. Att kärleksstrejka vore väl bästa lösningen på all världens problem? 
 
Synes!