Glad och lite irriterad...

Upp- och nergångar i humöret - som vanligt. Tänkte börja med det positiva - men det har gått över... Haha!

Igår skulle jag sy om en klänning (som av någon anledning kändes trång). Jag andades djupt och kämpade på men tunt tyg och fel tråd resulterade i att jag gav upp. Jo, den blev ihopsydd igen men jag tänker att den får vila i garderoben tills jag behagar återuppta projektet. Jag har ju massor med andra klänningar! 
 

Övergick till matlagning istället och serverade lokalproducerad middag i uterummet: Ugnsrostad färskpotatis med biffar på lokal nötfärs med egenplockade kantareller och lingonsirap från Glommersbär - sjukt gott!


Maken gick all in och valde en öl med smak av hjortron. Dessutom ett rätt kul namn!


Vädret var inte det bästa och när regnet smattrade som värst på taket kunde man inte ens höra TV:n... Men det är ändå mysigt att sitta där ute när det börjar mörkna.


Särskilt när man får elda... :)

Idag har vi gjort en snabb utflykt till Önnesmark och hämtat ännu ett gammalt skåp som nu ska målas och ställas i Oskars gamla rum. Vi gjorde i ordning ett till Emilias gamla rum och det blev så fint. Ut med IKEA och in med det gamla!

De befintliga hyllorna har vi gett bort till några som behöver förvaring till leksakerna:


Leo och Alma! Så kul att hinna hälsa på er idag och äntligen överräcka födelsedagspresenterna. Roligt också att träffa Anna som jag snart ska få rå om ordentligt under en vecka på Kreta. Blir underbart! <3 Här har ungarna tagit plats i mammas nya växthus som verkligen blev superfint!

---

Annars är det ju mest jobb för min del då Matfesten snart drar igång. Det där med matfest och lokalproducerad mat betyder dock olika för olika personer. Nu gör arrangemanget en omstart där matmarknaden/öltältet försvinner och ersätts av matiga erbjudanden från restauranger och caféer. Dessutom får Skördemarknaden större fokus då den också delar plats med SM i Utomhusmatlagning. För mig blir den en höjdare - men förändringen gillas verkligen inte av alla.
 
De finns många som tycker att de har "rätt till" matmarknaden och inte förstår att Matfesten arrangeras av en förening där det jobbas många timmar helt ideellt. Matfestens Vänner har ju mandat att förändra som de vill - och att fokusera på kvalitet, plocka in lokala restauratörer i arrangemanget känns helt rätt om den ska få en bestående fortsättning.
 
Jag undrar i mitt stilla sinne om de som skriver negativa kommentarer om årets Matfest verkligen är intresserade av lokalproducerad mat? För mig betyder det att man måste spela filmen klart och se konsekvenserna. Äter jag lokala produkter så gynnar jag lokala bönder/företag som i sin tur kan utveckla sina verksamheter och hålla landskapen öppna. Enkelt: Win-win!
 
Nåja, vi lämnar det negativa och fokuserar på två veckor med stenhårt jobb. Tillsammans ska vi fixa det här! 


I gårdagens Norran och på Webben kan man läsa mer om årets koncept. 

Annars har det varit en bra dag! Lite stök här hemma, tripp till Önnesmark, tripp till Anna och barnen och en långpromenad med maken innan vindarna vände...
 
Ja, man kan inte ens bli sur. Det är fascinerande att se på när det spöregnar ute!

Nu kryper jag ned i soffan med datorn, kikar lite på TV, skickar några mail och ser fram emot en ny och bra dag imorrn. Ska bl a till Umeå för ett möte om ett nytt uppdrag i höst. Spännande! Ja, nu blev jag glad igen. Tydligen inte så svårt ändå... Haha!
 

Och så bytte Oskar profilbild på Facebook... Han ser ut som en modell för H&M men är bara vår helt fantastiska, snygga och roliga son! Nu blev jag rent av lycklig!