Seniordag!

Idag har jag fått äran att jobba tillsammans med Äldreomsorgen, Skellefteå Kommun, då jag varit konferencier på en av deras Seniordagar som de arrangerade på Folkparken. Om jag ska sammanfatta dagarna med både aktiviteter och personal så blir betyget Stor Succé! 
 

Här har vi fått en märklig gul ton (sorry!) men jag vill bara presentera Jeanette Stridsman, Kostchef, och Peter Lundmark, Chef för Måltid Äldreomsorgen! Det här är två positiva krafter som faktiskt fick mig intresserad av att söka jobb på Skellefteå Kommun... Det ni!


Och här har ni nästa postitiva energiknippe; Ewa Larsson som är Verksamhetsutvecklare inom Äldreomsorgen!
 
På det stora hela blev dagarna oerhört lyckade! 500 provsmakningsportioner har serverats till glada och intresserade 65+are som både fått äta och gå runt i montrar där de fick mer information om det stora utbud av aktiviteter som faktiskt finns för alla som blivit daglediga.
 
Man kunde testa syn, hörsel, balans, gå tipsrunda, få veta mer om utbudet av kurser, träning mm. Fantastiskt bra! För det är ju så att man kan vara sitt eget verktyg - äta rätt, träna, förebygga och på det viset hålla sig friskare längre! 

De här dagarna blev också en gemensam manifestation för hela personalgruppen inom äldreomsorgen. Att tillsammans stolt få presentera verksamheten höjer statusen för alla - både externt och internt. Bra jobbat!

Nåja, tillbaka till uppdraget. Jag höll i och höll låda under en Kockduell mellan Värdshuset Nordanågården och Stiftsgården som tävlade genom att laga var sin hösträtt där råvarorna fick kosta max 30:-/person och för att också kunna platsa på den faktiska matsedeln.

Kockarna Johanna och Hannes lagade fantastiska rätter som smakade underbart! Stiftsgården tog hem segern med en skiva karré som serverades med rösti, äppelsås, juliennegrönsaker och tunna stekta äppelskivor från deras egen trädgård. Mmm...

Nordanågården var inte långt efter och hade istället mer nytänk i sin rätt. Kroppkakor fyllda med stekta tärningar av lax, svamp och purjo. Till detta serverades en salsa med bl a hjortron och paprika, västerbottensostsmör och julienne på rödbetor och kålrot. Mmm...

Juryn som fick provsmaka rätterna var sjukt nöjd och man kan nog säga att alla gick hem som segrare. Själv hann jag surra massor och träffa många glada pensionärer och ett och annat barn!


Märta - med efternamnet Stidsman - hängde med mamma på jobbet. Hon pratade nästan lika mycket som mig...


Hon kunde också räkna på engelska...
 

...och le med hela ansiktet! Kul att träffa dig söting!


När jag skulle gå hem stötte jag på Sylvi från Bodbysund som vuxit upp med svärmor Sonja. Hon hälsade så gott och ville att jag skulle spela revy igen... Det är tur att jag och Åsa ska göra en ny humorshow efter nyår!


Och här vid provsmakningen stod ett par av enhetscheferna med ett par exempel på mat som serveras för våra äldre. 


Vackrare än en matlåda va? Ja, tallriken hade stått framme ett tag men jag tycker att det både såg vackert och gott ut!
 
Äldreomsorgens chef Ejja Häman-Aktell tog adjö av besökarna som tryckte på knappar och för att bedöma dagarna och jag kan avslöja att det blev mycket grönt...
 
En bra dag, ett roligt jobbuppdrag och massor med roliga möten. Jag älskar det!