Berlin - del 1

Länge sedan sist! Är mitt i en händelserik och spännande vecka där jag mest hunnit uppleva live och inte blogga. Men jag gillar ju att spara på roliga minnen så jag vill ogärna strunta i rapporterna.

I tisdags gjorde jag och Kågis en bra repdag där vi drog igenom föreställningen "Lyckligare nu" för första gången på fem månader. Den har haft ett långt sommaruppehåll men ska ut och röra på sig igen. Kändes riktigt roligt!


Onsdag förmiddag var det dags att åka till Medlefors och spela för ett hundratal människor från Försäkringskassan i hela Västerbotten. Gick riktigt bra och den efterföljande frågestunden blev en bra avrundning med intresserad publik och bra frågor. 

Resten av dagen gick åt till strykning, besök hos mamma, ärenden, packning och fix innan vår tripp till Berlin tidigt på torsdag morgon.


Vaknade vid tretiden och vågade inte somna om. Jag är inte överförtjust i att flyga 06.30 - men det gick vägen!

Efter ett par stopp i Stockholm och Köpenhamn så landade vi i Berlin strax efter lunch. Snabb resa trots byten! Möttes av surväder och en ganska grå stad. Jag har ju besökt den tidigare men det var 1987 då staden firade 750 år. Har ju hänt en del sedan dess!

Vi gick ut hårt direkt med lunch en en första busstur med Hop on - Hop of bussarna. Ett smart och smidigt sätt att ta sig runt för att se så mycket som möjligt. Vi köpte ett tredagarskort och har också använt det till andra trasporter så det blev prisvärt. Det visade sig också vara rätt billigt att åka taxi. Ni får hänga med på en tur:
 

Berliner Dom. Största protestantiska kyrkan.


Museum? Har tyvärr glömt. Det är våndan av att blogga för långt efteråt...


Humboldt Universitetet. Huvudlös staty... Haha!


Nästa stopp Brandenburger Tor. Det är en stadsport som blivit en symbol för Berlin och här är det maken som kollar in informationen. 


Ser bra ut!


Tar selfie...


Vi passerade också Trabant-safarin på väg runt stan. Jo, man kan få åka i karavan och köra själv med guide. 1987 var Östberlin fullt av Trabanter i grått och grått. Nu har de blivit lite upphottade!


Lustgarten. Vädret var så trist att allt såg gråare ut än vanligt. Man tänkte inte direkt på stan som ett europeiskt New York - men det har tagit sig!


Förintelsemonumentet ligger nära Brandenburger Tor och är en installation av Peter Eisenman för att minnas de judar som dog under förföljelsen. 2 711 betongpelare i olika höjder  står uppställda på en 19000 kvadratmeter stor yta. Häftigt - men också en stark upplevelse.


Vi traskade omkring där rätt länge. Fotograferade och tänkte.


Jag är glad att Berlin-borna har ansett minnet av judarna så viktigt. Samtidigt förundras jag över att de visar upp något vars anledningen de verkligen inte kan vara stolta över... Men att de erkänner och inte glömmer bort förföljelsen är ju viktigast!


En selfie var kanske inte så passande... Betongen fällde lite tårar...


Maken plåtade och såg mer tagen ut av stundens allvar.


Men lite roliga bilder kan man ju varva med. Här sticker hela gänget ut! Vi saknade Per-Erik och Marika som tyvärr blev tvungna att avboka då hans mamma hastigt gick bort. Vi saknar och tänker på er!


Här fick man en tydlig bild av en av besökarna... 
 

Ett storslaget minnemärke!


Och här ser ni anledningen till vår resa; Helena som fyllt 50 fick resan i present och hittills har det varit en helt fantastisk och gemensam upplevelse! Här åkte vi vidare med bussen igen.


Riksdagshuset.


Klocktorn i granit som Merzedes Benz skänkt till Berlin på 750-årsdagen.


Slottet Bellevue och den tyska förbundspresidentens huvudresidens. Prydligt!


Vi fortsatte och blev passerade av massor med poliser. Det är gott om sådana här och vissa gator stängs plötsligt av. Kanske lika bra att man inte vet varför?


På väg tillbaka till hotellet fick Helena se en VW från -50. Inte samma ålder, men samma siffra!


Friedrichstadtpalatset! Hit åkte vi på fredagkväll för att se en mastodontshow men det får jag berätta om senare.


Snygg topp!


Och här avslutar jag med en bunker för 2 500 personer som byggdes ovan jord under nazitiden. Den övertogs dock av Sovjet 1945 och användes som fängelse. I folkmun kallas den också för Banan-Bunkern då man förvarade just bananer där under en viss period. Här har en känd reklamman också visat upp sin stora konstsamling.
 
Det blev kväll den första dagen och vi tyckte att vi hunnit massor! Avlslutade med en god och mycket sen middag innan jag stöp i säng. Min förkylning hängde med hemifrån så jag har inte varit i någon stor form. Tät i hela skallen och ganska slut men vi har väldigt roligt och det piggar upp! 

Rappporten fortsätter en annan dag för nu är klockan snart 02 och jag stänger butiken för idag! Auf Wiederzehn!
 
 
 
 
 
 
#1 - - pia:

Hej,

Kul att jag hittade hit åxå, bara bilder på "kändisar" från byn :-)
Du får gärna när du är ledig från semester kolla om du fått ett mail från Pia på Leab och återkomma på det. Provade ringa nyss men blev livrädd då en tysk telefonsvarare svarade, nu förstod jag ju varför när jag hamnade här :-)
Ha en fin semester!
//pia