Värmebölja!

Man kan ju inte blogga utan att nämna vädret som varit helt mirakulöst bra de senaste dagarna! Sol och värme så att man fått lite utlandsvibbar. Helt otroligt!

Extra roligt med sol var det naturligtvis för arrangörerna av Sveriges största gratisfestival, Trästockfestivalen - som också firade 25-årsjubileum på Nordanåområdet i Skellefteå. Det är verkligen en sådan höjdpunkt! Folk i alla åldrar träffas, trivs och avnjuter bra och annorlunda musik. Det är också den enda festival (som jag vet) där alla akter startar och slutar på exakt angiven tid. Inte illa!
 

Tre gringos som kan det här med musikfestival; Oskar med kompisarna Adam och Dante! (Nu blir väl mammorna glada över att se så fina grabbar på bloggen?)

Vi var ju där från starten på fredag och åkte hem för en stunds vila innan jag och syrran åkte dit igen för att se Movits! som är en svensk hiphop-grupp från Hertsön i Luleå. Igår kväll var de också på Sommarkrysset så det har varit en hektisk helg för det här ösiga bandet.


Vi fick också till en spontan och lite crazy syskonträff där tre av fyra är bra utdelning. Kul att ses och få lyssna på musik tillsammans!


Bandet drog igång och jag kan väl inte säga att jag kan deras repertoar men det svänger ordentligt och det är skönt med mycket blås. De kallar själva sin musikstil för  "Djangogitarr, Blås och Streetswing. Musik för såväl Art directorn som för din mamma!" 


I inledningen pratade man också om festivalkulturen och att alla skulle sköta sig. Nu ser jag att det varit sexuella ofredanden även här och jag blir så förbannad...


De tog också ställning mot främlingsfientlighet och jag gillar sångaren Johan Rensfeldts självsäkra approach.


Fler roliga möten blev det när Rolands dotter Gabriella också dök upp! Hann inte med att fota allt men Malin fick också till en gruppbild tillsammans med Lars dotter Martina som också var på plats. Kul!


En timme senare var konserten slut och vi sa Tack å hej! En kanonkväll!


Underbara Trästock! Stort Tack till alla som ser till att det här blir av! 

---

Tanken var att vi skulle gå på festivalen även i går kväll men jag tog ut mig totalt efter den soliga dagen med en löptur (smart i värmen!) - och sedan ville jag bara duscha och sjunka ner i uterummet...

Men lite nöjd är jag ändå! Bästa träningen är ju den som blir av... Och extra roligt var det att yoga med grabbarna på gräsmattan. Det måste vi göra om!

---

Idag visade termometern 30 grader och vi startade med en prommis på Ica för att komplettera lite innan lunchen. Jag hade ju bjudit hem mamma och vi träffade även barnens kusin Johan på affären så han kom också på lunch. Väldigt trevligt. Och väldigt varmt!
 

Efter matlagning och ätande inomhus gick vi ut för kaffe och dessert. Mamma fick en plats i skuggan och det var tur. Det blir nästan föööör varmt för gamlern sådana här dagar.


En runda på tomten är uppskattad och här har inte mamma tappat hakan över vår välskötta trädgård - utan över att vår igelkott dök upp.

Den traskade med god fart ända upp på altanen och under stolen där Oskar satt (varför tog jag inga bilder då? Pucko!). Den blev själv lite förvånad över den mänskliga kontakten och tog sig raskt vidare. Ikväll har vi upptäckt att den har ungar under vedhuset så jag förstår att det är fullt upp.
 
Nu händer det inte mycket mer idag. Mamma är hemskjutsad och vi slår oss nog ner vid TV:n. Känns lagom ansträngande under värmeböljan!