Simrishamn och Kivik!

I förrgår övernattade vi i fina Simrishamn - en stad där gatorna är belagda med gatsten så att det låter som om alla hade bytt till vinterdäck... Men såååååå fint med alla vackra hus och roliga färger. De gamla husen gör alla platser och städer till riktigt pittoreska smultronställen. Jag saknar verkligen det hemma i Skellefteå!


Ja, ni ser ju själva!


Den här typen av torn har jag inte sett tidigare. Platta och höga.


Och murarna... 


Vi gjorde en kväll på stan och fick över en mil den dagen. Det känns i fötterna. Vi promenerar mycket och har väl snittat sju kilometer/dag under semestern. Det är bra då vi också äääääääter gott!


Har satt det en pippi och väntade på att vi skulle lämna några godsaker på borden...


Insåg att jag missat en tävling som passade mig... Haha!


Kyrkan mitt i byn!


Vackert stenhus det också!


Godnatt Simrishamn! Med trötta ben som vi som stockar och var därför också pigga igår då vi hann med ytterligare några roliga besök!

---
 

Det är ju inga avstånd här nere så på vägen norrut passerade vi ställen vi bara måste stanna på. Kiviks musteri ville vi se. 


Äpplen öööööverallt! Och nej, jag pallade inte... Haha!


Vi gick runt i deras visningsträdgårdar.


Massor med olika framodlade sorter.


Både gröna...


...och röda! Det här hette Eva-Lotta!


Fina gångar.


Men det här såg mer ut som päron tyckte jag?


Henrik Åkesson hade en minnesplakett mitt i trädgården. Han har ju gett namn till det mousserande vin man kan köpa på systembolaget.


Roligt, fräscht och vackert!


En titt på museet och en del gamla metoder.


Historia från 1888 fram till idag!

I deras shop köpte vi en del roliga marmelader och chutney som vi nu ska testa när vi kommer hem.


På caféet blev det en liten macka med tre ostar och ett par olika marmelader. Så gott!

Österlen är öppet, vidsträckt och vackert! Men gårdagen avrundades i mörkaste Småland - och det får jag berätta om en annan dag!
 
Det går ingen nöd på oss och snart är vi hemma igen efter 300 mil och två veckor på resa. Fin semester!