Dag 26 & 27 - Falun och hem!

Låååååång dag igår med tidig start i Falun och efter många timmar av jobb och resa hemma i Skellefteå vid 22.30. Det känns i hela kroppen idag. Jag är krossad men ändå så nöjd över en fantastisk turnévecka!
 

Vi började med frukost tillsammans med gammal kompis till Mattias och fortsatte sedan till Dalateatern som byggt om snickeriet till en lokal för lunchföreställningar. Funkade jättebra!
 
Och Suss var ju självklart på plats och tog emot oss! Det har kommit massor med hälsningar till dig från Skellefteå så du har en plats i många människors hjärtan! Inte bara i mitt. <3


Håkan, som är teknisk chef skötte tekniken åt oss och han skickade hälsningar till Tage på teatern här! Trevlig prick han också!


Vi hann med en kaffe i personalrummet och lite snack med Martin Lindberg som ju är västerbottning i grunden och jobbar som författare, regissör och den här säsongen skådespelare på Dalateatern i deras stora satsning om Falubränderna.


Vi hann kika in på repetitionerna där skådespelare samsas med både teater- och danselever från Estetiska programmet. Det här blir en helt fantastisk upplevelse! Susannes sambo Gunnar Ekman har gjort scenografin och när den blir ljussatt kommer den också att bli så effektfull.


Genomgång med regissören Yngve Sundén och ni ser Suss och Martin ligga ned som brandmän.
 

Själva föreställningen har provocerat många i Falun. Den handlar alltså om de anlagda mordbränder (ett 50-tal!) som härjade i Falun 1975-76. Ett antal ungdomar mellan 9 och 18 år häktades och dömdes också för brotten. Det kom senare fram att förhören hade varit mycket hårda och tuffa. Ungdomarna påstod sig ha fått ledande frågor och hot från poliserna. En av ungdomarna satt nästan sex månader i häkte. Hon och en 16-årig yngling dömdes slutligen. Många år senare ringde en mycket ångestfylld man och erkände. Det ledde till dokumentären "Varför erkände dom?".

Flera av dem fick sina liv förstörda och skulle nog helst velat att man tystat ned allt men det finns så mycket mystiska skeenden i samband med deras förhör och papper hos polisen som försvunnit att något förmodligen inte stod rätt till och jag förstår att Dalateatern vill ta upp den här kontroversiella händelsen i stans historia. Jag ska absolut åka ner och se den!

Men vi skulle ju också spela igår och det blev en så fin föreställning - den 60:e i raden - med många bekanta i publiken! Fick reaktioner och även en beställning efteråt så det blir nog fler besök i Falun. Ser fram emot det! 

Efter lite mat (ägg... haha!) så åkte vi norrut och drygt åtta timmar senare kunde vi lasta in dekoren på teatern. Ja, vi passerade ju självklart bron en fjärden gång denna vecka:
 

Nu i mörker och oskärpa men icke desto mindre effektfull.
 

Nöjd och glad kom jag hem till vårt utrensade kök och hade svårt att stanna av när jag skulle somna. Efter fem timmar vaknade jag också, åt frukost och kände mig överkörd av tåget. Lyckades dock till slut somna om och steg inte upp ur sängen förrän efter lunch idag.

Känner mig lite "bakis" och är öm i hela kroppen trots att jag inte gjort något fysiskt arbete. Därför vilar jag och tror jag sitter kvar i soffan och läser medan maken ser fotboll. Känns lagom ansträngande. Han är så duktig och river matta men jag har ingen ork idag. Slut - men otroligt glad och tacksam över både veckan och livet!
 
Dagens almanacksblad säger allt! Haha!

Njut av helgen alla! Det ska jag också. Kör ett par vita och ganska sparsmakade dagar matmässigt som avslutning på min diet då den här veckan kanske inte blev så strikt som jag hade tänkt. Men livet är ju inte slut ännu och jag ska fortsätta att leva nyttigt även efter morgondagen då den egentligen avslutas. Mår fortfarande otroligt gott!