Julsagan - vilket uppåttjack!

Jag har inte varit i någon vidare form de senaste dagarna... Känt mig lite låg, missnöjd och en aning argsint. Ja, ja, jag är säkert en ragata - men jag bruuuukar ju för det mesta vara glad. Backar bandet och funderar varför?
 
Torsdag satt jag och jobbade hela dagen och åkte sedan iväg för att köpa tyg till ett skåp vi har målat om i Emilias rum. Det har glasdörrar och nu var vi inte så sugna på att ha det som vitrin längre. Blev väl ganska fint - men kanske lite väl gammaldags. Ja, Emilia har ju inte sett rummet så det är väl på plats att jag lägger in en bild även om jag ännu inte fållat gardinerna...


Lite mörk bild men något bättre än tidigare - och framför allt rent och fräscht! Nu är du välkommen hem till jul! :) Fast jag funderar på att byta ut tyget mot något lite coolare...

Fredag blev jag väckt av lilla mamma som nog kanske var den som sänkte mig. Hon är stundom på galet dåligt humör och startade upp med en fin utskällning för något jag inte har med att göra... Då är det inte läge att själv ta plats. Man kan bara prata lugnt och försöka få henne att bli glad igen. Men det känns...

Så fortsatte dagen med trevlig rotarylunch och lite mer jobb med offerter och kontrakt. Kände mig stingslig hela dagen - men på kvällen vände det äntligen! Vi åkte ner till Västerbottensteatern för att se En Julsaga! Såååååå fantastiskt bra! Ja, det var faktiskt helt sagolikt... och jag ville aldrig att det skulle ta slut!


Vi var där med Peter och Sara och här ser ni maken och bästa frissan i pausen där vi serverades engelskt fika!


Peter påstod sig vara okammad och ville därför inte vara med på bild - men jag har ju aldrig gjort som någon har sagt... Haha! Och vi ser ju i alla fall glada ut! Det är bra.


Och föreställningen då. Det är verkligen totalteater när den är som bäst! Jag var helt lycklig! Här ser ni Mattias Kågström och Karin Häggmark som ett par av stadsborna som flanerade innan det drog igång.

Man kommer i stämning redan från start då man gör entré genom teaterns garage på baksidan och förflyttas till en gata med skyltfönster från en engelsk stad. Publiken sitter sedan på var sin sida om spelplatsen och kommer nära skådespelarna i en scenografi som är helt genialisk! Det öppnas luckor och byts miljöer med otroligt fiffiga lösningar. Koreograferade scenbyten imponerar och det är full fart från början till slut!
 

Otroligt fina skådespelarinsatser, mask och peruk som underströk sagokänslan och kostym som bara var klockren! Stoooora eloger till Helena Weegar (scenograf), Helena Andersson (mask och peruk) och Bobo Lundén som är en regissör utöver det vanliga! Han tänker helhet och hade koll på minsta detalj och rörelse. Såååå välregisserat! Och eleverna från estetiska programmet som kompletterar ensemblen var sååå fina! Jag blev rörd av alltihopa - men mest glad!

Mycket musik och rörelse - och fin nyskriven musik av Caj Nyqvist! Här är Niklas Larsson igång och han passar så bra in i 1800-talet att man fråga sig om han inte föddes 150 år för sent... Scrooge görs obetalbart av frilansande skådespelaren Peter Jankert och bland övriga roller måste jag hålla upp Anna Söderling lite extra. Hon är magiskt bra!
 

Och så Kågis då... En sötare julgran har jag inte sett och han intar scenen med en sådan självklar pondus! Lekfullt, träffsäkert och med sin sköna timing!


Här är han och Scrooge inne i någon form av duell som blev galen och suddig. Jag ville inte fotografera utan tog bara ett par knäpp med telefonen. Vill ni se de riktiga föreställningsbilderna (av Patrick Degerman), gå in på http://vasterbottensteatern.se/press/pressbilder/en-julsaga/ Imponerande!
 
Jag hoppas ju att ni hunnit köpa biljett eftersom det verkar vara utsålt fram till 17 december... Min förhoppning är att de gör om bedriften nästa år för det här var såååååååå bra, sååååå magiskt, såååå juligt och sååå sagolikt vackert! STORT TACK ALLA!!
 
Ja, nu känner jag att humöret börjar återvända. Jag behöver bara titta tillbaka på gårkvällen där vi också följde Peter och Sara hem på lite ost och kex. Mumsigt och väldigt trevligt! 
 
Idag har jag varit på en annorlunda kurs i personlig utveckling där vi pratat och testat energier. Spännande! Väl hemma lagade jag till en helt ok middag. Det har varit lite si och så den här veckan och nu hade jag tagit upp älgkött...
 

Älg med smörfrästa kantareller och en hemgjord majonnäs.

Och bakad blomkål! Ett jättegott tillbehör!
 
Nu ska jag tagga ned, se lite TV och koppla av (kanske äta glass?). Imorrn ämnar jag vakna som en glad och fin människa! Haha!
 
 
 
 
 
#1 - - Amanda:

Men oj vad fint skåp!! 😍

Svar: Tack! Vi hade det i vardagsrummet för 25 år sedan tills vi blev trötta på avlutat. Nu fick det komma in igen och blev fint i vitt.
Monica Lindgren