God fortsättning!

En godare jul kan man knappast ha - åtminstone ur matsynpunkt. Det betyder också att jag under de senaste tre dagarna konstant har varit mätt... Haha! Så ni som oroat er för att jag ska tyna bort kan lugnt slappna av...

Det har också varit fina familjedagar där vi fått rå om både barnen, deras kusin och svärfars. Känns bra! Men att julen skulle vara så där lugn vet jag inte. Jag trodde ju att jag låg bra till i tid men den 23:e blir ALLTID en hektisk dag där så mycket ska göras. Jag stod i timmar i köket och var rätt krossad när jag äntligen kom i säng - men det var ingen stress och alla drar sitt strå till stacken!
 

Vi bar in granen, som nog är den minsta vi haft, men om man lämnar inköpet till 22 december så finns det ungefär sju stycken att välja mellan... Får duga!

Sedan gjorde jag köttbullar på både ren och älg, kokade revbenspjäll, klädde granen, slog in paket, plockade i huset, tvättade två maskiner, kokade fläskben till dopparspad och avslutade med att göra renskav till middag!


Gott! Gjorde också en snabb pressgurka som smakade fint till. 

23 december är ju också uppesittarkväll så vi hade köpt bingolotter och bjudtit in barnens kusin på både mat och myskväll:


Johan, som nu går entreprenörsutbildningen "No Plan B" hade mycket att berätta och barnen delar många av hans intressen. Roligt att lyssna på hur de diskuteras ekonomi och olika projekt. 


Granen blev till slut klädd och riktigt fin! Men kunde det verkligen vara möjligt att alla lagt dit sina klappar?


Nej, jag kunde väl tro det! Ett par timmar senare var det betydligt fler paket. Igen... Vi älskar nog att köpa presenter till varandra...

Uppesittarkvällen slutade som vanligt utan vinster trots att vi var näääääära. Vi dränkte dock våra sorger i godis - och en Pavlova till dessert... Haha! 

Så kom då julaftonen! En spännande och pirrig dag där man gör allt för att alla ska bli nöjda och glada. Det spelar ingen roll hur gamla barnen blir - man anstränger sig lika mycket ändå.

Vi hade bjudit svärfars på lunch och medan vi väntade på att de skulle komma med Färdtjänstbilen så plingade det på dörren... Det var Åsa och Ola som var på genomresa för att fira jul i Umeå. Såååå kul! Hade ju räckt gott med kramar men Åsa hade också skrivit den finaste versen och jag kände mig rörd när jag också öppnade paketet hon hade med sig....
 

En akvarell hon målat! Sååååå ljuvligt fin! Jag blev så vansinnigt glad!

Och som det stod i versen:
"Den ska i alla fall symbolisera
Att du och jag är två, men blir mycket mera
Färger och flyt och backar och stenar
Det är så mycket som oss två förenar!"

Stort Tack Åsa, min älskade vän! Längtar efter att ses snart igen! 
 
Sedan kom farfars och det var bara att duka fram maten och värma "dopparspadet".
 

Tror att det var efterlängtat! Gott att äta det man också känner igen.


Ja, Oskar var också nöjd med lunchutbudet.


Liksom Johan som vi hade glädjen att ha både på lunch och middag. Det är såååå roligt när du kommer!


Fina Emilia hade rensat tallriken och det är väl ett gott betyg!


Den vita chokladparfaiten med kolasås och frysta lingon blev också en höjdare! Det bästa på julbordet...


Fina Sonja och Sture! Så roligt att ni kom och delade dagen med oss!


Emilia läste "Ravelbit'n" i Norran och var en hejare på bondska!


Oskar kramade om farmor och man kan se att det är mycket kärlek!

Sedan skjutsade Ulf och Oskar hem svärfars till Lövånger och jag och Emilia åkte och tände ljus på pappas grav.
 

Malin och hennes familj hade redan varit där så vi fyllde på. Det blev så fint när stenen äntligen kom på plats! Jag tyckte att Emilia kunde ta en bild på mig när jag tände ljusen men hon har ju ungefär lika sjuk humor som jag...

Årets julkort? Åtminstone baksidan... Haha! 

Sa hej då och åkte hem för att sammanstråla med grabbarna och ett julklappsspel! Har numera blivit en kul tradition.

Klara färdiga gå! Oskar piffade till bilden jag tog av Emilia... Försökte mig på en familjebild men jag vet inte hur jag lyckades:


Tveksamt? Haha! Gladaste, finaste familjen är det i alla fall! 


Och det blev spänning och bevakning av egna revir...


Grillsåsen var omåttligt populär!

Men vi ville ju öppna julklapparna också! Numera lottar vi och köper en sak var (förutom alla småsaker som alltid tillkommer...). Först ut att öppna var Ulf:

 
Han fick ett paket som vägde lätt och satte sig som vanligt på knä för att öppna. Han är fortfarande äldst och smidigast i familjen!


Jag hade gjort en skattjakt som förde honom från rum till rum där jag gömt lappar... Vi är otroligt barnsliga men det är väldit kul!


En kapmaskin för stålrör är inte heller något som direkt ryms under granen. Han hittade till slut paketet och blev nöjd!


Emilia köpte till Oskar och hade slagit in lättviktstältet i en hink för att han inte skulle kunna gissa... 


Emilia fick också en skattjakt som slutade med en ny matta i hennes vardagsrum. Nu ska hon bara fundera på om det blir rätt eller inte. Snygg var den i alla fall!


Och jag som väntade till sist var inte alls upphetsad... Haha!


Och fick också en superfin klocka som Oskar köpt! Passade perfekt!

Kvällen avslutades med middag och mycket mer mat än vi egentligen behövde. Nya spelen testades och "Codenames" var riktigt roligt! Jag älskar spel och var oerhört nöjd med avslutningen på dagen! Jag var nöjd med hela julaftonen och fick också sååå mycket fina saker. Tack alla!

Idag var det dags för mera mys då vi bjudit mamma och syrran med familj. Mamma var dock inte i någon form och behövde vila efter ett långt firande igår. Vi får träffa henne en annan dag och kunde nu ägna oss fullt ut åt gullungarna:


Max och My hade fått så många paket att de inte orkade öppna fler... Eller? Haha! Jodå, det blev ett par saker till och sedan röding med pressad potatis och romsås till middag. Gott med fisk!


Max var helt slut efter allt lekande med nya julklapparna och somnade en stund i pappas famn. Här har han dock piggnat till för att äta fruktsallad.


Och fina Malin var supersnygg men också väldigt söt som clown... Förlåt, men man kan ha mycket roligt med julmust!


Max hann kika på film och My hängde med Emilia när hon skulle sminka sig. Perfekt sysselsättning för stora tjejer! 
 
Glad och nöjd med dagen och tack för fint kort och almanacka på sötaste syskonbarnen. Fint att kunna kika på dem varje dag. Kramar till er alla!
 
Nu avslutar jag med att säga God Fortsättning! Barnen är ivägskjutsade på kompisträffar och vi hänger i soffan till En man som heter Ove. Lugnt och fint!