Röjning - och Selma!

Känns som om det varit en lång dag! Jag har hunnit så mycket av både jobb och nöjen. Men vi började med röjning, fyllde släpen med skrot och åkte på soptippen. Otroligt nog var vi också ensamma där! Ja, personalen såklart - men inga bilköer eller stressade återvinnare.
 
Sedan blev det paus och uppfräschning för att åka ner på teatern för säsongens sista sopplunch där jag skulle se "Selma"! 


På plats i selfieträsket igen! Haha!


Åt god soppa, träffade Stina, Mona, Eivor, Pär och massor med bekanta medan vi väntade på att Margareta Niss skulle göra entré.
 
Och som hon gjorde det! Margareta ÄR Selma och leker fram en superfin text där vi verkligen kommer den här fantastiska kvinnan in på livet. Dessutom sjunger hon så vackert Barbro Hörbergs "Med ögon känsliga för grönt", "Gamla älskade barn" och andra finstämda melodier. Såååå bra!
 
Jag blev helt tagen! Det var så intressant att komma närmare den person Selma var och få veta mer om hennes val i livet - och varför och hur hon kom att bli så stark och otroligt älskad. Hon kämpade för kvinnors rättigheter och tog upp kampen med männen på deras egen arena. "En halt djävul" som både fick Nobelpriset i Litteratur och tog plats bland "de aderton". Hennes offentliga svar på en insändare i Svenska Dagbladet går inte av för hackor. Smart, humoristisk och med ett fantastiskt språk.
 
Tack Anna Söderling för fantastiskt manus och regi! Tack Margareta Niss för en alldeles lysande tolkning! Och tack till Helena Weegar för fin scenografi och kostym och Cay Nyqvist för musiken! Jag blev lycklig av alltihopa!
 
 När jag kom hem hade jag så mycket energi att vi fortsatte röja och blev av med ännu ett skräplass. I afton och kväll har jag hunnit jobba undan massor - och jag känner mig fortfarande lycklig. Jag älskar teater! Också... :)