Duell...

Nu tror jag att jag jobbat två veckor i sträck men tack vare gårdagens effektiva jobb och dagens avklarade arrangemang så skriver jag nu: HELG! Såååå skönt! 
 
Idag har det ju varit avslutning på Berättarfestivalen och det genom en Dialektduell med representanter från Piteå, Åsele - och Skellefteå som jag representerade. Tråkigt nog fanns det ingen manlig representant som ville stå vid min sida men jag tog med pappas diktbok och lät honom bistå mig med sin underfundiga dikt "Jan'Annersa". Funkade fint.

Jag hade ju bjudit med mig mamma och vi är nog duktiga båda två på att ladda om. Igår lite irriterade men idag bara glada miner! Det är ju roligt att hon får komma sig ut och träffa lite folk. Dessutom är det här historieberättandet väldigt kul! 
 

Här sitter hon i publiken och pratar med sin bänkgranne, som hon inför mig kallade för en väldigt trevlig "gammal tant"... Jag tror att det är för mamma som för oss alla ibland - att alla andra ser ut att ha blivit så gamla. Haha! Framför henne sitter Jack och Laila som hon också känner.


Pratfördelare idag var utmärkta Lis-Marie Bengtsson som inte bara kommer från Lövångersbyn "Näset" utan även visade sig vara min tremening. Det fick vi utrett idag och jag tror att det är bra att kolla upp sina släktförhållanden medan man fortfarande har föräldrarna att fråga. Vore ju synd att missa några!


Från Berättarkommunen Åsele kom Gunvår och Egon. Trevligt att ses och tack för historier och dikter!


Kollegorna från Piteå var Siw och Sigurd. Siw är revystjärna och en kollega till Åsa i sommarteatern i Karlberg. Sigurd hade med sig massor med sånger där texterna var på Pitemål. Roligt att ses och lyssna på er!

Jag tror att jag skötte mig hyfsat med lite olika historier - både sanna från min hemby och en del fiktiva. Folk skrattade i alla fall gott och det räcker!

Avslutade med att skjutsa hem mamma och ta en sefie innan vi åkte. Jag tycker att hon såg så pigg ut - och sedan noterade jag att vi ju faktiskt har röda glasögon båda två. Kul att du följde med!
 
Nu sitter jag hemma framför TV:n och ser på en en betydligt tuffare duell - i hockey... Håller tummarna för att Skellefteå ska kunna vända underläget!