Man kan ändra sig...

När jag var utbränd och gick hos en psykolog (som bl a försökte lära mig att säga nej) berättade han att man inte behöver göra allt man lovat. Man kan ångra sig, ändra sig, säga nej och det är helt ok. När det gäller barnen och vissa tjuriga (som jag själv) kan man behöva upprepa frasen "jag har ångrat mig, jag har ångrat mig, jag har ångrat mig" tills budskapet går fram. Nu har jag pratat med mig själv och försöker få mig att förstå att jag nog ska prioritera om för att bli riktigt nöjd.
 
Jag har med andra ord fyra biljetter till Stockholm Music & Arts som jag inte behöver. Någon som är intresserad av billiga tvådagarspass? Jo, vi hade planer på att åka ner men nu har Emilia bestämt sig för att komma hem samma helg! Och fast jag längtar sjukt mycket efter att se Beth Hart så bleknar hon i jämförelse med vår älskade dotter som jag vill träffa så mycket som möjligt! Har vi extra tur kanske vi också kan få ihop en date med Oskar och Lisa på måndag då Emilia ska flyga hem från Luleå?
 

Just nu fjällvandrar sonen dock i jämtlandsfjällen och verkar ha det bra! Den här bilden skickade han till Lisa när de nått toppen efter att ha vandrat fel i dimman... En del saker tror jag det är bättre att inte få veta i skarpt läge! Haha!! Kanske kan vi ta en lunch på måndag?

Sedan är ju också pappa sjuk. Prostatacancer, parkinson och tre infarkter på 18 månader sätter sina spår även hos den starkaste. Aptiten försvinner och det gör ju också att näringsintaget inte blir det bästa... Igår gjorde jag en hedag med mamma som hade så mycket värk i sitt trasiga knä. Efter att ha gjort henne i ordning och syrran bokat läkartid så åkte vi först till pappa på Medicin 6. 


Han är självklart trött men blev jätteglad och försökte äta lite apelsin och dricka något när vi var där. Det har kommit mycket hälsningar från Önnschmarkara som jag framförde och kramar från barnbarn som också blev överlämnade till farfar/morfar och farmor/mormor. Pappa och mamma hälsar tillbaka och tackar för omtanken! Det är skönt att veta att någon tänker på en!

Sedan åkte vi och handlade mat och hann precis i tid till läkarbesöket. Mamma ska ju få ett nytt knä men det kan faktiskt ta två månader till innan det blir av så hon fick värktabletter och han skulle försöka skynda på ortopeden - men mer kan man inte göra just nu. 


Medicin uthämtad och på väg hem var hon ganska nöjd med dagen och lovade att ta det lite lugnare! Hon hade ju bakat bullar och tvättat och dammsugit så det var inte heller konstigt att hon hade ont...

Vi fick också besked att pappa flyttats till geriatriken, avd 26, så nu blir det ett besök där idag. Malin hade varit där igår kväll men tagit vägen genom kulvertarna (huga!) och det var något hon verkligen inte rekommenderade... Det var tur att hon hade en stor karl som Max med sig! 

Innan jag åkte hem blev det en sväng på stan då jag behöver fler böcker. Passerade Klippets skylt och fick se ett bekant ansikte:


Fina Julia Carlsson! Var tvungen att sticka in skallen och önska henne en bra dag. Roligt att hon blir frissa!

Åkte hem och hamnade i soffan där jag somnade en timme... Det behövde jag. Lite sen middag och sedan kom jag mig, otroligt nog, ut på en rask kvällspromenad!


Så härligt! Måste göra om detta ikväll!


Och himlen var vackrare än den borde - för att vara dåligt väder alltså...


Kanske därför också den ser ut så här idag? Härligt med ett par soltimmar! Jag njuter tillbakalutad med en bra bok efter detta inlägg.
 
Jag har också ändrat mig i fråga om att åka till Östersund andra helgen i augusti. Det blir för mycket. Jag känner att jag behöver vara hemma om det händer saker och så behöver jag bara ta det lugnt. Känns som om jag till slut fattade bra beslut och att jag nu till viss del lärt mig att jag faktiskt kan ändra mig!
 
 
 
 
 
#1 - - Gunn Berglund:

Hej! Bra att du tar det lugnare det behövs när nära anhörig har har det inte så bra. Du behövs för dem å dig själv, det tar på även för dig ditt energiknippe. Du har ju tiden framför dig, skönt för dem ha dig/er nära. Kram på dig! Gunn

#2 - - Robex Lundgren:

alltid

#3 - - inredningsinsp:

låter klokt att ta hand om sig själv i lugn hemma!