Roadtrip!

Så var det dags att kika lite mer på Teneriffa och med bil köra runt ön. Det är ingen lång resa men höjden på den gamla vulkanen Teide gör att det blir en del serpentinvägar. Den är med sina 3 718 meter Spaniens högsta berg, och den tredje största vulkanen på jorden. Vulkanen betraktas som vilande, och det är fullt möjligt att den i framtiden kan få nya utbrott. 
 

I bilen på väg norrut - eller uppåt!


Första stoppet i Vila Flor som är öns (Spaniens?) högst belägna by.


Soligt och vackert! Synd att vegetationen dolde den vidunderliga utsikten.


Men Mie var framme och kikade.


Och jag hann hitta en stackars vallmo som fått besök av ett bi. 
 

Sedan körde vi vidare och stannade till vid en helt enorm tall nedanför vägen. Svårt att förstå att den är så stor om man inte får jämföra med en människa. Jag valde två!


Här är det Mie som plåtar med intressant vinkel!


Ju högre vi kom desto mer kargt blev landskapet.


Vilda västern?
 

Definitivt!


Och plötsligt hade vi nått fram till en utkikspunkt där man kan se Teide. Att köra upp och runt den innebar att köra på snö och is och det var vi inte så sugna på med sommardäck... Får räcka så här!


Den är häftig! Man kan se hur det ringlat lava och det finns lavasten överallt i landskapet. Senaste utbrottet var 1909.


Vackert! Både Mie och stenformationerna!


Här låg också någon form av museum.


Jag tog ju en selfie med vulkanen. Givet! Min lugg är lika hög... Haha! Här blåste det kniven och var inte mer än 5 grader varmt...


Vackra fröstänglar.


Och här kanske ni ser linbanan som man också kan åka för att komma nästan längst upp. Vi valde bort den... Tack och lov!
 

Det fanns flera utgångshål och här ser man tydligt att lavan runnit.


Baksidan var snötäckt. Coolt på ett så varmt ställe som Teneriffa!


Vi körde vidare och stannade till i byn Santiago del Teide för att ta lite kaffe och mellis!. Vackra färger på husen!


Mindre vackra juldekorationer... Haha!


Men betydligt varmare! 


Det här ääääääär en sån njutning. Man riktigt känner att energin fylls på.


Fortsatt färd runt en del mindre berg.


Inte mycket att spela på men en del bilar körde om rätt friskt i alla fall.


Så kom vi äntligen fram till småstaden Puerto de la Cruz på norra sidan (nästan mitt emot där vi bor) och då kom regnet... Mie körde någon form av soldans till Singing in the rain och det slutade...

Intressant balkongdekoration...
 

Och Löwen har tydligen öppnat bar - med Skellefteås färger... Mycket ska man se...


Ganska vredgat hav uppe i norr. Här badar man inte vid stranden utan i pooler som ligger i direkt anslutning till havet. Vi valde att strosa runt och shoppa lite. Jodå, jag kom hem med en påse - OCH en present till maken! Nu du!


Men här hade vi fått syn på något...


Våfflor... med nötter och choklad... Mmm... Sååååååå sjukt gott! Men svårätet...


Alla skrattade åt att jag åt med hela kroppen...


Och havet var superfint! Det är så starkt och mäktigt. 


Respektingivande!


På gränsen till skrämmande och klart fascinerande! Jag hade kunnat stå här länge men vi skulle ju iväg hemåt.

Jag avslutade med att dubblera en staty nere vid hamnen - och plötsligt var det tomt på folk... Haha! Jag är ju bara för barnslig... 

Hemresa på östra sidan där det är motorväg och vi landade hemma vid niotiden. Härlig dag med mycket storslagna upplevelser! Tack Anette för att du tog oss med och körde så bra! Nu blir det sovmorgon imorrn och jag ska redan nu landa i sängen efter en lång dag. Ses imorrn då jag tänker både jobba, springa och sola - så jag får väl göra en soldans innan jag lägger mig. Hoppas på fint väder kan man ju alltid!