Tyck om dig!

Läste en artikel på nätet idag som också delats friskt på sociala medier: http://viralking.se/12-saker-du-maste-sluta-gora-mot-dig-sjalv/ Här är några av de tolv råden:

1. Sluta spendera tid med fel personer 
2. Sluta springa från dina problem
3. Sluta sätta dina egna behov till sist
4. Sluta hänga fast dig på det förflutna
5. Sluta vara rädd för att göra misstag e t c  
 
Råden handlar i korthet om att i större drag njuta av livet och vara snäll med sig själv. Att vi är för självkritiska är inget nytt och något jag verkligen kan känna igen mig i. Jag är ju sällan nöjd med det jag gör eller den jag är. Fast det har sannerligen blivit bättre! Eller så har jag blivit snällare, eller kanske sänkt kraven? Och det är helt OK!
 
Men ska det vara så svårt att leva? Det är ju helt galet att vi inte tar mer hänsyn till oss själva och våra egna behov. Jag tror dock att grunden till problemet är vår dåliga självkänsla och att vi inte fått förutsättningslös kärlek utan koppling till prestationer. Därför skulle jag vilja komplettera listan med saker att börja med: Älska och uppmuntra dig själv och andra! Du duger som du är! Lev i nuet! Njut varje dag! Du är värdefull! Skratta! Om man ler kan man lura hjärnan att tro att man är lycklig... Haha! Jag måste ju anses som überlycklig! 
 
Vi har ju bara ett liv och måste gör det bästa av det! Både för oss själva och människor i vår omgivning. Om man känner sig trygg i sig själv har man heller inte några problem med att lyfta andra. Det får man inpå. Och strunta i skitsaker som egentligen inte berör dig. De tar bara energi och du kan ändå inte kontrollera allt.
 
Så där ja. Nu kan ni stiga upp ur divanen. Er session hos Dr Phil är över... Haha! Och vem är jag som tror att jag kan bättre än andra? Nej, jag är sannerligen ingen världsmästare men har jobbat mycket med mig själv och är åtminstone mer medveten nu om vad som är mina största brister och förtjänster.
 
En av mina bästa sidor är maten. Jag är såååååååå duktig på att äta! Haha! 
 

Idag blev det därför en ny fiskfavorit med ett täcke av stjälkselleri, rivet limeskal och tranbär (å smör...). Enkelt och väldigt fräscht och gott! Receptet kommer från Brobergs: http://brobergsfisk.se/recept/2013/09/torskrygg-med-lime-tranbar-och-selleri/

Lite potatispuré som tillbehör. Såsen struntade jag i! Men det var gott att få äta tillsammans en enda gemensam ledig dag den här veckan.

Annars har jag tvättat, städat och insett att det finns ännu en sak jag är otroligt bra på: Att skjuta upp saker till sista minuten... Aaahhhgghh... Jag har ju även ett ansvar för turnéstödet inom Norrscen och redovisningen ska vara inne på lördag... Imorrn tar jag mig i den berömda kragen! Nu ska jag bara njuta - av gott kaffe! 
 
 
 
 
#1 - - Ola T:

Jag vet inte hur du är att äta – om du är duktig eller inte. Men av allt att döma är du i alla fall en fena på att laga mat. Jag vill inte säga att det bara gäller fiskrätter…

Svar: Haha! Ja, jag gillar ju att laga mat - men som du ser på kroppsformen - även att äta!
Monica Lindgren