Godaste julen!

Vilken underbar dag! Jag har haft min bästa julafton ever och skulle jag fråga övriga i familjen tror jag nog att de håller med. Lugnt och skönt och mysigt och gött på alla sätt med mina nära och kära omkring mig. Det bästa!
 

Fin start på dagen med julrim på paketen, griljering av skinkan och gemensam grötfrukost. 


Sedan klädde vi oss och gick ut i det vackra vädret! Friskt och ljuvligt!


Dags för ett gemensamt julkort med selfiepinnen! Oskar var inte helt nöjd med bakgrunden och ville att vi skulle byta upp oss till...


940:n som numera är i hans ägo... Haha! Ja, vi har haft så roligt idag!


Och så åkte vi på pappas grav med en liten jul-en och tände nya ljus. Kändes fint. 


Sedan tog vi en promenad hela fina familjen! Så härligt att ha alla samlade även om vi ju saknar Abbe och Lisa!


Vackert ljus och vacker kyrka sedd från Rovön där vi vandrade runt en stund.


Hann med att fotografera älsklingsbarnen...


...och nästan se dem trilla i älven!

Nej, de är faktiskt rätt bra skådisar båda två... Haha!


Vackert! Ja, det börjar bli tjatigt men det kändes skönt att bara promenera och vara här och nu. Det har jag alltid längtat efter att göra på julafton och vi har inte kunnat ta det så här lugnt på nästan 20 år! Det har alltid varit ett evigt rännande och tider att passa. VI saknar ju släkten men hinner träffa dem senare i helgen.


Selfie med bästpöjtjen!


Lejonströmsbron!


Och utsikten från den!


Vackra isformationer.


Och maken med älgkrona!

Sedan åkte vi hem och började fräscha upp oss men hann inte långt innan vi fick besök av Emilias fina kompisar!


Amanda och Fredrik! Riktiga sötingar! Amanda är ju nästan barn i huset och hon greppade även saxen och klippte Skrållan lite... Tack!


Vid det här laget var vi rätt hungriga så vi plockade fram det vi köpt och lagat. En eloge till Food som levererade fantastisk lokalproducerad skinka, långpeppargravad lax och gin- och enbärsgravad röding och renfilé. Köttbullarna, ribsen och baconlindade dadlar var några av dagens godsaker som blev precis lagom många. Man kan ju inte mer än äta sig mätt så varför inte göra det på de saker på julbordet man gillar bäst?

Dukat och klart! Vi åt lääääänge och Kalle och hans vänner fick surra i bakgrunden. Det är en gammal välkänd kuliss som man inte behöver titta på så aktivt. 
 

Vi har också lagt pussel, haft julklappslek där alla blev nöjda. Notera gärna etiketterna som stöttar Stadsmissionen. Imorgon ska jag swisha över en summa som blir vårt julkort för det här året!


Julklappsutdelning med roliga rim och paketöppning i lugn och ro. Inte heller särskilt vanligt.


Fina presenter där en en även matchade! 

Och i huspaketet var det ett lyftblock. Ja, jag ger mig inte in i hur det fungerar men det kan tydligen lyfta ett ton och vägde nästan lika mycket... 
 
Lite ost och kex och en film fick avrunda kvällen. En sån härlig dag! Det här säger jag verkligen inte för att skryta. Jag är bara så sjukt nöjd med all kärlek och ro som jag fått den här julaftonen. Stort tack till familjen för allt mys och fina julklappar! Ni är bäst och jag älskar er så mycket! <3