Förberedelser!

Dan före dan före dan. En del kvar att göra men det börjar kännas hyfsat. Igår blev det lite fortsatt plockande (var kommer alla saker ifrån?) och en runda på stan för att köpa de sista klapparna. Det är nästan ännu svårare att handla när man ska försöka begränsa sig... Åsså älskar jag ju shopping... Haha! Men nu ger jag mig för det här året!
 
Sedan ägnade jag hela eftermiddagen och kvällen åt pappersarbete... Inte det jag önskade mest - men bara att hugga i. Räkningarna måste ju betalas, bokföringen göras, lönen utbetalas(!) och pappas bouppteckning förberedas.

Jag har ju hand om mina föräldrars ekonomi men fullmakten slutar gälla när någon avlider. Det krångliga i ordningen är sedan att man inte får betala räkningar ur dödsboet utan får tipset om att be varje fordringsägare om uppskov - eller gud förbjude, gå in på banken med alla räkningarna för att få hjälp med betalningen... Som om man skulle ha eoner med tid... Tycker det är onödigt omständligt ändå så jag lägger ut. 

Tog en paus på kvällen för matshopping på Maxi. Efter 20.00 är det ganska lugnt trots att det närmar sig storhelg. Klart värt. Och sedan hängde Oskar med och det är bästa sällskapet och hjälpen! När vi kom hem var jag dock tvungen att rensa kylskåpet för att få plats med allt... Och så fortsatt bokföring. 

Under tiden stökade maken på, dammsög och tog in den köpta granen. En intressant skapelse...

En förklädd segrare? Haha! Eller som jag skrev på Instagram idag: Smal och genial! 

Den var väldigt kort. Och vecklade inte ut sig på hela kvällen... Och grenarna ser ut som om någon skalat dem på undersidan... Sedan dricker den inte vatten heller... Kan bli en kort säsong!
 

Vaknade okristligt tidigt idag så det har blivit en hel del gjort - allt till tonerna av hög julmusik. Jag klädde granen (som nu är mer mullig och gullig), Oskar gjorde spjällen klara i en rökig julmarinad, jag kokade fläsklägg för mer och gott dopparspad och rullade köttbullar. 

Mamma kallade på mig efter lunch så det blev ett par timmar på OBS! tillsammans med henne för att köpa det som fattades. Hon är lite förvirrad nu men det är ju en tuff omställning med första julen utan pappa. Imorrn ska jag gå på graven och tända ljus. Hinner jag så tar jag henne med - men jag lovade inget eftersom jag vet att dan före dan kan bli stressig. Jag har ju fortfarande lite jobb kvar...
 

Hann en kortis på stan och gladde mig åt skyltningen: "Du måste inte hinna allt.". Sköööööönt! Det viktigaste för mig är ju att hela familjen är samlad och imorrn kväll kommer Emilia! Så härligt!
 
Fortsätter förberedelserna och inser att det som vanligt blir paketinslagning imorrn... Och en hel del annat. Men jag är glad och tacksam över fina och kärleksfulla vänner som hör av sig och gör mig varm i hjärtat! Ni betyder också så mycket för mig! <3