Kärlek och insikt!

Min första produktion på Västerbottensteatern 1986 var "Hemmet" av Kent Andersson och Bengt Bratt. Förmodligen gjorde teaterlivet stort intryck på mig då jag fortfarande kommer ihåg en del av replikerna. "I den här rocken och utan ett öre i gage?", "Är det kaffe nu?" och "Hem, har vi fört nån' hem?". Får ni något sammanhang? Nä, jag tänkte väl det! Måste vara värdelöst vetande... Haha!
 
Nåja, vi hade en författare som praktikant och hon bidrog också med texter till programmet. På baksidan tryckte vi på hennes förslag ett citat av Stig Johansson: "Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet..."
 
Idag kände jag att citatet blev väldigt aktuellt. Det har varit ett par späckade dagar med både jobb och familjeliv där jag trodde att jag skulle hinna mycket mer eller kanske, utan dåligt samvete, sitta ner och slappa i solstolen. Det blev lite av varje - men bara korta stunder av här och nu. Men vi tar det från början:
 
Igår startade dagen med ett jobbmöte tillsammans med fantastiska dramapedagogen Lillemor Skogheden som ska regissera den text jag skriver till ett företag. Hon har också gjort synopsis och vi kommer att jobba väldigt nära varandra med innehållet. Hon är otroligt bra på det hon gör! Vi åkte i alla fall för att träffa företagsledningen där en del var med på videolänk.

Jag fick presentera texten och alla kom med synpunkter och åsikter om olika detaljer. En del av de idéerna var kanonbra och andra kanske svårare att realisera - men nu är det ju kunden som får önska och vi som ska utföra. Jag fick alltså med mig massor med anteckningar som jag ska försöka överföra till olika muntrationer i texten. Tur att jag då får samarbeta med en kollega jag respekterar och kan använda som värdefullt bollplank! 

Jag ville egentligen hugga in direkt men resten av dagen hade jag planerat in andra roligheter!


På vägen hem svängde vi in på Food och här lyckades jag få med Lillemor på bild just när hon smiter in i deras fantastiska Gourmetbutik!


Goooooooodsaker av alla de slag!


Och underbara, proffsiga människor som jobbar där! Här ser ni kocken Louis och världens bästa Mie som är en av delägarna. Hon är för övrigt en fantastisk kvinna som hinner utföra mer än andra tänker...

Vi hämtade gourmetpåsar och vår ska avnjutas ikväll då maken jobbat klart. Igår blev det fredagsmys av ett helt annat slag med biffar och stuvade makaroner. Gullungarna kom ju för att sova över! 


Vi inledde med att gå en tur i blåbärsskogen! Väldigt uppskattat även om det bara var jag som hade bär kvar i hinken... Haha! 

Det blev lite smultron också.
 

Och välförtjänt paus på bron med lite yoghurt. Det är tufft att vara bärplockare hos moster...

Därför avrundade vi med att rita lite och My har redan kommit på att om man samlar alla pennor så blir det en perfekt regnbåge!


Max ritade förmodligen också en regnbåge även om jag inte är helt säker...

Pappan och mamman jobbade hårt med inflyttningen i nya huset och tog bara paus för att äta middag tillsammans med oss. Jag och barnen lyckades också få ihop en blåbärspaj till dessert. Tack för hjälpen! Sedan skickade vi iväg föräldrarna och och tog ett kvällsbad! 


My badade mer stillsamt och hann surra lite om nya huset och allt spännande.


Max laddade hårt för att allt skulle bli blött. Jodå, jag också... 


Men han är ju så söt att det inte gör något...


Mamma kom också och åt middag med oss så det blev en riktig familjedag! Imorrn bitti ska jag hämta henne och åka till pappa i Lövånger. Han blir snabbt ensam och lite uttråkad och vill hem trots att det inte riktigt funkar. Nu väntar vi på ett boende i stan så att vi kan komma oftare.


Sedan slutade kvällen så här...  <3 Max vaknade till och var lite orolig precis innan My skulle gå och lägga sig så hon kröp ner och somnade tröstande som den storasyster hon är. Så vansinnigt fina! 

Idag har vi varit igång här ute igen och efter en lunch med parisare fick barnen följa med hem till nya huset! Jag åkte dit på kaffe och glass i afton och det är verkligen superfint!!


En entré med klassisk humle och en söt unge!


Uppvuxen och lummig trädgård, fin markis, bra läge, stort hus, ljust, luftigt... Ja, det är heeeeelt perfekt!


Nöjda husägare! Med all rätt! Jag och syrran bråkar lite om vem som bor mest ocentralt och tyvärr måste vi nog medge att vi har nästan lika långt till centrum båda två... Haha!


Mycket möbler har kommit på plats sedan igår och det är en kanonfin planlösning med härlig utsikt! Grattis till huset Malin och Martin! You're definately worth it! :)

Men nu tillbaka till inledningen. Anledningen (till inledningen.. vilken ekvilibrist jag är...) är att jag kom hem och satte mig med min kära kollega Åsa Ivarsdotters Sommarprat i lurarna. Det är P-Town i Piteå som engagerat några lokala pratare och Åsas skulle lätt kunna platsa i P1!

Här står hon med producenten på bilden som jag lånat från P-Towns hemsida. Hennes fina sommarprat hittar ni här: http://p-town.se/summer-talks-1-asa-ivarsdotter/
 
Personligt, känslosamt, underfundigt, varmt, roligt, sorgligt, ärligt och hur bra som helst! Jag tänkte flera gånger att "Fan, vad bra hon är!". Hon har hunnit fundera och analysera sin uppväxt mycket mer och jag önskade flera gånger att jag hade kommit lika långt. Om jag skulle prata om samma saker skulle jag nog hoppat alldeles för snabbt mellan vissa bitar - bara för att jag inte bearbetat dem färdigt!

Därför kom citatet till mig. Jag rusar stundom runt och gör många saker samtidigt men stannar alldeles för sällan och lyssnar till mig själv - eller är i nuet. Men livet är ju alla de här dagarna som kommer och går så jag ska påminna mig själv att njuta mer av dem - en stund i taget! Kärlek till er alla fina som jag fått njuta av de här dagarna! <3 




#1 - - Anders Galin:

Härligt Monkan!

Bra skrivet om Västerbottensteatern, barnbarna och Mie på Food!(Jobbade m Mies far inom polisen i många år)!

Keep going!

//Anders Galin

Svar: Tack! Kul att du läst! Mies pappa var en pärla!
Monica Lindgren

#2 - - Annica Stefansson:

Ett litet tips när du plockar bär med de små barnen ; typ ta en liten hink med lock och gör ett hål i lock , stort som en femkrona. Där kan barnen stoppa ner bären, men de trillar inte ut om de faller med hinken . När / om de har några kvar i hinken , men det är även kul att plocka ner dem i lilla hålet....


Svar: Bra tips! Nu var problemet att de åt upp alla - men med det här tricket kanske några blir kvar.... :)
Monica Lindgren