Byxad fisk och kakmascara...

Ja, så gick det ett par dagar igen... Jag hinner inte göra allt jag tänkt men ändå mer än vad jag planerat. Kryptiskt? Nja, det betyder att det tillkommer saker och att jag till naturen är ganska spontan. När jag engagerar mig i något som känns rätt så gör jag det i en svinblink och det brukar jag heller aldrig ångra. Så har det varit idag när jag har använt mina erfarenheter för att försöka hjälpa andra.
 
Igår var det dock söndag och vi blev bjudna till mamma på sommarlunch! Trevligt initiativ även om hon nog jagar på för mycket med förberedelser. Vi gjorde i alla fall det sista tillsammans och gick sedan ut för att dricka kaffe på uteplatsen.
 

Glad som en lärka och väldigt nöjd över att också Ulf följde med!

Kanske var hon också extra glad över presenten? Strax innan lunchen åkte vi nämligen till Bjässviken för att hämta ännu ett gäng abborrar och tre fina sikar fick följa med till mamma. Hon hälsar och tackar än en gång! Pappa har ju alltid fiskat och och sik har funnits på menyn åtskilliga gånger under min uppväxt. 


I Bjässviken var det hur fint som helst och läget på deras stuga går inte av för hackor! Kan det bli bättre?


Lyckades fånga storfiskaren på bild också trots att han var på väg bort... Bosse Fuhrman kallar mig Skellefteås roligaste kvinna och själv måste han väl vara Skellefteås meste fotbollspelare då han fortfarande är aktiv på fritiden - senast som coach för det fantastiska lag som mötte TV-laget! En klippa!

Så efter lunchen hos mamma blev det hem för fiskrensning! Ni får en snabbkurs i något jag fuskar mig fram i; Byxning av abborre. Man kan säkert göra det här bättre men jag hugger in för glatta livet när det gäller det mesta:


Ta ur fisken och skär filéer bakom huvudet och längst med ryggbenet.


En filé... Vänd och gör samma sak.


Skär sedan bort de långa benen som sitter runt magen på fisken. 


Ta tag i stjärten på filén och sätt ner kniven tätt mot skinnet och skär loss. 


Kvar får man inte mycket men mitt i filén sitter en liten benrad som man ska ta bort. Det här är själva byxningen och inte alls speciellt komplicerat. När den här strängen är borta är det bara att skölja och torka av fisken!


Byxad abborre! Ursäkta skärbrädan men det blir så här... Fiskkniv är bra men den här flexibla varianten funkar bra då den är lite böjlig. Nu har vi massor med styckfrysta filéer i frysen och nästa gång ska jag bara rensa upp en kasse till Fuhran och Solan som tack för all fantastisk fisk! Mums!

Idag har det varit full rulle och mycket möten men en skön avslutning med första SPYC-passet för i höst hos bästa Anki gör att jag lägger mig nöjd och trött! Roligast idag var dock meddelandet jag fick från Catharina på teatern som hade googlat "kakmascara" och fick upp det här resultatet:

Kakmascaror, undertecknad - och Audrey Hepburn... Hahaha! 
 
Sov gott alla! Det ska jag - helt utan mascara...