Happis-Luleå-Opera-Hem-Önnesmark...

Det har varit ett evigt farande ett par dagar så bloggen har fått välförtjänt vila! Ibland blir den faktiskt lite trött på mig men nu ska den få igen... Haha! Det blir en tvådagars med början igår då vi vaknade i Kukkolaforsen som brusade lika starkt. Vi startade upp med kaffe och ännu en promenad.


Kollade in grillarna och maken fick bli dagens konstverk - i ram och allt!
 

Fascinerad över att bryggorna är så sporadiska trots att de ju ligger på samma ställe varje år. Kan det bero på att det som inte sitter ihop heller inte kan brytas loss av vattenmassorna?


För vatten finns det gott om och jag fortsatte att fotografera, säkert helt meningslösa bilder, men jag tycker att det är så vackert!


Som en tavla!


Man borde ju kunna måla det här? Om man kunde måla alltså... Haha!


Mer rackliga bryggor och här under hade de gillrat lite gammaldags ryssjor för att fånga fisk. Vad tvättmaskinstrumman gjorde där har jag dock ingen aning om... Haha! 


King of the road, eller man framför kyrktorn, eller nåt...


Kvinna bakom "almöke"!


Och det här konstverket hette "Gråt inga tårar mer"... Ett hjul med en spegel som hänger från mitten där bak. Jag fattar inte varför... Jag säger som Pia Risan sa i en recension av Sälteatern: "Jag skrattade så jag grät, men mer var det inte!" Haha!


Gratiskonst! Haha!


King of the road eller Ulf går plankan eller nåt...


Kvinna i vattenfylld båt...

Nåja, det blev lite vandring, en tur in till Haparanda igen och lite mer shopping hem. Joo, vi är lika farliga på att köpa saker hem båda två och hittade både gardiner och ett par snygga pappelinamattor i Ittalabutiken! Sedan åkte vi söderut och landade i Luleå!


Efter fika hos fina Oskar så åkte vi in till stan för att gå på Opera! Här ser ni mina fina grabbar!


Och här också! Jag är lite svag för den här unge mannen och kan inte sluta fotografera... "Men mamma...." Haha!


Kungliga Operan besökte Kulturens Hus med sin uppsättning av Trollflöjten och det ville jag inte missa även om jag kanske inte betecknar mig som operanörd. Jag gillar den här musiken och det mäktiga i att 97 oerhört professionella personer befann sig på samma scen! Magiskt! 


Det blev dock inte en traditionell operauppsättning. Handlingen var förlagd till någon sorts modern tid men ändå inte. Scenografin hade de lämnat hemma (synd!) så det vi fick se var en konsert med symfoniorkestern och en opera som framfördes på den lilla delen av scenen som var kvar. Men det var oerhört bra! Här är det Papageno som gör entré och spelade på allehanda flöjter och pipor. Det var lekfullt och humoristiskt!


Papageno är en liten buse och fick någon sorts dumstrut på sig i form av ett ägg... Haha! 


Ägget är löst och de här tre damerna som både räddade Tamino, delade ut uppgifter och den magiska trollflöjten var också kanonbra - och så roliga! Inte ofta man skrattar till en opera (ja, det var heller inte alla som skrattade... Haha!). Jag skiter dock i vad som är comme il faut och skrattar när jag tycker att saker är roliga! 
 

Efter pausen fick vi släppa förbi några personer i bänkraderna... Chaplin x 3... Haha!


Sedan drog det ihop sig! Tamino och Papageno får utstå prövningar för att bli riktiga män och här var Sarastros brödraskap scouter... Magisk sång men det är inte vackert med män i knästrumpor... Haha! Den mäktiga basstämman räddade dock knäna...


En prövning att sova i tält och sedan hålla tyst trots att ens älskade kommer på besök och att kunna motstå dessa tre fantastiska fruntimmer som verkligen gjorde allt för att komma nära...


Den här scenen när Papageno möter björnen var också fantastiskt rolig!


Pamina får hjälp av tre gossar som dyker upp då och då för att hjälpa till och föra handlingen vidare. Så det är alltså inte något luciatåg om ni nu trodde det...


Jaaa, sagan slutade lyckligt och Tamino och Pamina får varandra och hyllas högtidligt! Den här maffiga kören var helt enormt bra! Det ÄR häftigt med röster som inte förstärks och ändå låter kraftfulla!


Papageno som inte hittar sin Papagena blir besviken och tänker hänga sig i en ballong men stoppas i sista minuten av att hon dyker upp - och pratar skånska! Det användes en hel del dialekter under föreställningen och det var också ett kul grepp!


Papageno och Papagena var en aning svältfödda på kärlek och kastade kläderna direkt! Haha! Här fick dirigenten gå in och stävja deras lusta... Ja, han skickade helt enkelt ut dem! 


Och här kommer Paminas mamma Nattens drottning in med sitt följe. Hon var bara för jädrigt bra och den klassiska arian rev ner enorma applåder och stående ovationer på slutet! 

Jag saknade scenografin men gillade verkligen föreställningen eller konsertvarianten av operan väldigt mycket! Fantastiskt!


Och här är vi på väg tillbaka till bilen. Oskar skulle plåta något och jag passade på att tjuva mig en wefie... Haha!



Vacker kväll och somrig värme! Vi åkte och hämtade Sushi och for hem till Lisa som slutat jobba för dagen!


Fiiiinaste Lisa! Här i full gång med att fixa sojan och wasabin.


Glade maken fattade pinnarna!


Och här är kärlekarna samlade igen! Såååå roligt att få träffa er även om det blir korta stunder. Jag älskar er och vill ju ses ofta! Tack för en fin kväll! 


På vägen hem var det dimma och vacker himmel men det går ju inte att fånga på bild i 110... 

Skönt att sova i den egna sängen och det gjorde jag länge idag! Vaknade vid sextiden men lyckades somna om så jag steg inte upp förrän 11 och det var hur härligt som helst! Nu känner jag mig mer i fas efter att ha sovit dåligt en hel vecka. Idag var det dags att ännu en gång åka till önnesmark för att fortsätta hjälpa pappa och mamma med packningen inför flytten!


Jag beställde en container i fredags och den hade kommit nu! Skönt! Att åka i skytteltrafik till soptippen tar tid och det blir en hel del skräp när man rensar och packar ett hus som de bott i sedan det byggdes för nästan 50 år sedan.


Man blir också nostalgisk då och då. Den här dammsugarkartongen kanske inte ser så betydelsefull ut men det var här alla julgranskulor packades och det var en högtidlig stund när den kom ner från vindan och granklädningen skulle påbörjas 23 december varje år! Det var alltid pappa som klädde och jag var väl den som var mest intresserad av att vara med på ett hörn!


Och man behöver inte heller gå hungrig... Mamma gjorde köttsoppa efter att ha kokat älgkalvben som storebror tagit hem! Såååååå gott! Det här är RIKTIG MAT!


Fina mamma! De gör det bra och är ovanligt sams trots att det är mycket som händer i deras tillvaro nu!


Fina pappa! Han är väl inte i någon superform men det är otroligt skönt att packa och rensa kontoret (tog tre dagar!) tillsammans då man inte vet vilka papper han vill ha kvar och inte. Han satt ju i Kommunstyrelsen i 17 år, var ordförande i Vuxenskolan, ordförande i Centern, ordförande i SPF, vice länsordförande i LRF och lite annat - så det blir en del papper...


Och vad hittade vi här då? Monica Lindgren modell 1980-81 skulle jag tro (18-19 år). En tjusig tid!

Det här året åkte jag och Ulf också på en lång semester till Florida (som jag lyckades spara till trots att jag gick i gymnasiet och hade flyttat hemifrån...). När jag visade mitt körkort som legitimation på en restaurang så trodde de inte att jag var jag...

Det blev lite frustration då jag inte trodde att jag skulle kunna lösa in min resecheck - men det enda de egentligen ville säga var att de tyckte att jag var Marie! Marie Osmond... OMG! Finaste komplimangen! Själv tycker jag att jag är mer lik Donny... Haha!
 
Nu har jag tränat och gått igenom bilder ett par timmar så nu väntar dusch och sängen! Tack för idag!