Svisch! Eller Swish?

Nu kan man inte längre skriva svisch på svenska och tycka att det ser normalt ut. Sedan vi började skicka pengar via telefonen så har den svenska stavningen på något sätt dött... Nåja, det var inte det jag skulle skriva om nu. Jag skulle ju formulera mig om en aktiv dag.
 
Idag var det söndag och jag hade en längtan i kroppen efter att ge mig ut och springa - men också en diger lista som jag gärna ville avverka. Det blev listan. Och en halv påse Polly... Aaaaaahhhhhghghgh... Men jag fick mycket gjort.
 

Sakta men säkert har jag torkat alla fönster och man kan nästan se hur krispiga och blanka de är! Kommer att hålla i ungefär en dag eftersom Skrållan sitter på fönsterblecket och nosar/bankar på rutan när hon ska in...


Har flyttat Lisa Larssons fina katter till köksbrädan så att Skrållan ska få lite sällskap... 

Dammtorkning, städning, dammsugning och annat kul kan jag också bocka för idag. Hade tänkt ta bort alla blommor utomhus men då blev jag trött... och behövde laga mat! Idag jobbade maken till 21.00 och det var bra eftersom maten inte var klar förrän då. Jag behövde ju handla också!

Jättegod fisksoppa med rotsaker blev det idag! Älskar den här som jag tror egentligen heter "Sandhamnssoppa". Kan göras med nästan vilken fisk som helst. Jag tog torskrygg, skar i bitar, saltade, pepprade och lät ligga till sig i en bunke tills det var dags att åka i grytan.
 
Fräs rotselleri, purjo, lök och morötter i olivolja (jag väljer smör/rapsolja) i en gryta utan att det tar färg. Tillsätt timjan och rosmarin. Häll i hönsbuljong och grädde. Låt koka några minuter. Lägg ner fisken och låt den koka ett par minuter tills den är klar (jag kokar upp och stänger av). Smaka av med salt, peppar och pressad citron Strö över hackad persilja, dill och basilika. Servera!
 
Och däremellan och lite då och då har jag jobbat, gått igenom Norrländsk Passion som ska utvärderas på fredag, gått igenom övertidslistor och budget och annat kul, renskrivit anteckningar från jobbmöte som jag ville förmedla till Åsa och hade tänkt göra förslag till upplägg av spelplan för våren - men nu blev jag trött och fick lite dåligt samvete för Pollypåsen... Men det kommer en ny träningsdag imorrn! Vilken tur! Beslutar mig för att vara nöjd med den svischiga dagen!