Storytelling ftw!

Idag har det varit Berättarfest för hela slanten då jag hade anmält mig till konferensen "Tell me a story" som ingår i Berättarfestivalen. Kul med seminarium om det mest grundläggande i alla kommunikation - historieberättande! Idag fick vi också lära oss massor om hur man kan använda konsten för att lösa konflikter, påverka och förändra! Det finns en enorm kraft!


Jonas och Marie från arrangörsgruppen hälsade välkommen tillsammans med Jenny Ekdahl som var utmärkt moderator.


Först ut var de här fantastiska tjejerna, Elfrida Bergman och Sara Lindquist, som jobbat i ett flerårigt projekt som heter "Queering Sápmi" - om att vara homosexuell och normavvikande i den samiska världen. De har åkt runt och intervjuat och fotograferat massor med människor, samlat historier, gjort en utställning och även gett ut en bok! Starkt! 

Jag insåg ganska snabbt att jag träffat dem förut och att de tidigare gjort "Projekt Identitet" åt Almi där de ringade in, undersökte och hjälpte kvinnliga företagare - däribland jag själv. Smarta och pålästa gav de också ut en bok om varje företag så jag har nu min egen identitetsbok! Det roliga idag var också att jag fick berätta att jag faktiskt genomfört de stora förändringar som de tyckte att jag skulle ha som mål! 


Sedan blev det Roi Gal Or som är ledare för International School of storytelling UK. Han använder sig av det muntliga berättandet i sin undervisning samt inom freds- och försoningsarbete. Efter lunchen följde en workshop där vi fick jobba med konflikthantering och storytelling! Otroligt bra! Han lärde oss också att det vid varje konflikt finns tre sidor av saken. Din, Motpartens - och Sanningen... Haha!


Karismatisk avslutning av Abbi Patrix - fransman med rötter också i Norge. Han har jobbat med berättande sedan den första vågen 1980 och tycker att det nu har fått en ny renässans!

Sedan blev det kort paus och återsamling på Maskinhuset i Sävenäs för kvällens festligheter!


Marie Mandahl skötte värdskapet! Det delades ut budkavle och presenterades olika personer och aktiviter som rörde Berättarfestivalen. Sedan blev det en fantastisk buffé och mycket surr med många gamla bekanta! Jag som var så trött innan trodde att jag skulle avvika tidigt... men nej.


Hängde med Cay, Mia och andra härliga kollegor från teatern och träffade massor med glada människor! Sedan var det ju också fantastisk musik!


Frida Selander... Hon är som en skör och exotisk blomma! 


Det blev ett bluesigt pass med Greger på munspel och Cay på Cajun (trumma i låda). Klockrent!

Kvällen avslutades med kanonbandet Mästerskapet och Mats Bergqvist! Såååååå mycket sköna låtar! Inte konstigt att jag också glömde tiden och började dansa... Tack Johanna för att du drog igång mig! 
 
Nu är jag i alla fall hemma och imorrn tror jag att det blir en heldag vid datorn. Det har lust att samlas jobb när man inte sitter där... Men en bra och inspirerande dag ger ny kraft - även åt mig!