Mmm...

Har just avslutat middagen och nu måste jag få skryta lite. Inte över att det blev någon värstingrätt - men över att det blev så otroligt gott! Självkritiken är helt begravd idag. Jag har lyckats! Haha!

Mysig lördag hemma med lite byte av sängkläder, tvätt, plock och en liten runda på stan som inte resulterade i annat än att jag blev nöjd över den klänning jag redan hade i garderoben! Billigt och bra! Det är ju Alvargala nästa fredag och man måste väl sträcka upp sig lite. Det är ju mitt första besök eftersom jag alltid jobbat den här kvällen - men nu jädrar ska det partajas!
 

Vackert ute idag också! Den där stora lampan har varit framme och även om jag inte riktigt hann med innan den gick ned så är det fint!


Talgoxarna myser trots att de inte är helt förtjusta i den här sortens solrosfrön (Kan det vara så stor skillnad?) och fågelhuset får äntligen vara med i bloggen. En ommålning kanske vore på sin plats inför nästa säsong. Den här vintern har jag liksom räknat ut redan.


Fluffigt och fint! Snö ääääär ju vackert!

Åkte förbi syrran efter stadsbesöket och fick dricka kaffe och träffa Max som faktiskt inte blev lika förtjust. Han hade sovit för lite och var missnöjd när jag plockade upp honom vilket resulterade i att han började gallskrika! Utan att sluta...

Till slut fick mamman amma lite men han hade svårt att släppa mig och vände sig om så fort jag öppnade munnen för att kolla. Nu har ju jag och Malin väldigt lika röster men det verkar osannolikt att han skulle ha trott att det var hon som pratade från andra sidan köksbordet. Snarare kanske han var tvungen försäkra sig om att det inte var hon - för i så fall hade han ju ett helt främmande bröst i munnen... Haha!
 

Efter en stund kom My och Martin hem efter att ha varit på bio och sett Bamse! Och My fick t o m ta kort med Lille Skutt och Skalman i foajén. Det var ju mer än jag fick... Måste kanske smyga mig dit och vara lite barnslig nån dag. Vem vill hänga med? Haha!


I rättvisans namn så lät jag My låna kameran igen. Om jag ska fotografera så måste hon också få det! 

Nåja, över till maten då! Hade tagit upp lite svensk oxfilé som jag hade kvar i frysen. Jag hade bunkrat när Nyhléns sålde norrländskt kött på extrapris och det har varit helt magiskt bra. Idag bättre än nånsin!

Gjorde en marinad på olivolja, soja, sambal oelek, viltkrydda, persillade och lät köttet ligga och marinera i en plastpåse en stund. Lindade sedan filén med bacon och satte in den i ugnen. Först maxtemp några minuter så att baconet fick lite färg och sedan på 150 grader tills det var knappt 50 grader. Vila i folie i 10 minuter och sedan skära upp!

Serverade bara med gräddstuvad purjo och spetskål, sallad och lite balsamico. Mmm... Helt ljuuuuuvligt gott! Så mört och saftigt kött! Och stuvningen blev perfekt tillbehör. Ja, nu skryter jag nog men det struntar jag i. Inte ofta jag känner mig så här nöjd även om det inte var nån märkvärdig anrättning. Bra råvaror är en förutsättning för god mat och lokalt är ju bäst!

Nu taggar vi ner och kollar vädret på TV som visar lite kylslaget. Jag ska till Luleå och Kiruna efter helgen och det kan bli lite spännande... Men idag får jag vara inne i värmen! Mmm... Bara att njuta!