Långsam uppdatering?

Tidig avfärd mot Luleå (jaaa, 9.00 är kanske inte så tidigt då...) och snabb resa genom ett frostigt och vackert vinterlandskap! Säga vad man vill om kylan - men det blir fint ute!
 

Framme på Norrbottensteatern som ju ligger fint placerad i Norra Hamnen! Ingen större aktivitet på vattnet idag...


Men i luften var det nån jättemygga som flaxade runt...


Jag tycker att det är ett vackert teaterhus med de röda hamnmagasinen och jag tror att det invigdes 1986 när jag började på Västerbottensteatern. Jag var i alla fall där på invigningen!


Idag var det ju Teknisk Kollationering och scenografen Johanna Mårtensson hade gjort en modell som förändrats något till idag. 


Utseendet är kanske detsamma men det sluttande golvet är numera plant och det tror jag vi vinner ganska mycket på rent arbetsmässigt. Det brukar bli problem när man repeterar på lutande underlag hela dagarna och vi har redan fått frågor... Nu är faran över!


Jag tycker att det är superfint! Flera väldigt spelbara nivår som man också kan projicera på!


Snett uppifrån! Kan bara blir bra det här! #norrländskpassion


Men här var alla kockar igång så det var lika bra att bryta för lunch. Jag hade ju en dejt...


Med de här finingarna!!! Så kul att kunna gå ett par trappor ned på Norrbottensteatern och hamna på Bistro Norrland där det serveras utomordentligt god mat!


Vi firade också Lisas mormor Yvonne som blev 75 år idag! Hon hade blivit bjuden till Luleå som en överraskning med middag, bio, hotellövernattning, shopping och nu lunch med dotter och barnbarn. Vilken perfekt present!


Jag hade tur som också blev medbjuden och fisken smakade underbart!

   
Oskar, Lisas mamma Eva och Lisa! Vilken härlig lunch!


Och jag blir ju så glad och förtjust över att få hinna träffa Oskar så fort jag åker norrut. Det är en fantastisk bonus! :) Och i mitten på mars är det dags att åka till Göteborg och krama flickan! 


Back to work! Eftermiddagen ägnades åt att gå igenom konstruktionsritningarna och börja tänka igenom byggtider samt dela upp tillverkningen. Det är ju fem teatrar inblandade så det är mycket som måste tänkas igenom extra noga! Tur att alla inblandade är så kompetenta! Men man blir trött i alla fall...


Regissören tog en vilopaus på sidan om efter att ha haft möte om musiken mm.


Och grubblerierna fortsatte... Det ser uppgivet ut men allt löser sig! Här fick jag avvika eftersom jag också bokat in en informationstimme med all personal på Norrbottensteatern.

Och på tal om bokning så kollade jag SJ:s hemsida ett antal gånger och tågen till Kiruna var inställda p g a kylan... I Luleå var det bara -18 så jag tyckte att det lät lite överdrivet. Satte mig i telefonkö och fick samma besked. Inställt p g a att det var -40... Jaså? Men då upplyste jag om att det var mindre än hälften i Luleå. Jahaaa... men det är ändå inställt! Shit!

Så det blev ingen resa till Kiruna i afton! När jag ringde upp dit för att avboka hotellet så fick jag veta att det bara var -16... Hur långsam uppdatering har SJ egentligen? Så där skulle man i alla fall inte kunna driva ett privatägt företag! SJ är som en stenkoloss! Tar lång tid att värma upp och lika lång tid att kyla ner... Men när allt väl är nedkylt så är det kallt länge...


Men jag fick i alla fall en jättebra timme tillsammans med personalen och det ÄR bra att komma ut och träffa alla inblandade. Efteråt känns det mycket lugnare och folk är supernöjda! Risken är dock stor att jag måste följa med på turnén också... Men vi får se hur vi löser allt. 


Hann iväg för att kika lite på projektionstesterna efter mötet. Här har en del lösa bitar målats med en specialfärg som innehåller aluminium för att man ska kunna projicera på den. Kommer att bli superläckert!


Med fyra projektorer kan vi få upp till 12 olika bilder samtidigt. Känns som en bramiljöskapare!


Sedan blev det dags för hemfärd! Tack för den här gången fina Luleå! 


Slank bara in på Kulturens Hus för en kaffe med sonen och hans svärmor.


Och fick se nya Clarion Sense Hotel som byggts mitt emot! Jaha... Men jag tycker fortfarande att det gamla huset som stod där innan var väldigt fint. Nåja, får väl provbo och ändra mig!


Stora Kramar till finaste Oskar och några extra för ditt tålamod med mamman och fotograferingen! Fast du kanske hellre hade velat ha en slant? Haha!


Glad stämning var det även på övriga trots att telefonen frusit ihop under shoppingrundan... Men de skulle ju få lifta med mig hem och det är alltid skönt att få skjuts hem till dörren! Särskilt när man fyller år!

Och vad Eva upptäckt här ska vi inte tala om - men kul var det!

Och nu är alla hemma på sina kamrar och jag ska slänga mig i TV-soffan en stund. En stor fördel med en lång arbetsdag är väl att man får sovmorgon imorrn? Fast jag hade ju hellre sett Kiruna och Jukkasjärvi... Men det blir en annan dag!
So long!