Veckans Prinsessor!

Dags igen att utse Veckans Kvinna! Jag har ett par på lager men sparar dem lite för att istället utse ett helt gäng som jag tror behöver uppmuntras så att de fattar att de duger som de är: De duktiga flickorna! Ja, jag ser dem i olika sammanhang och på många arbetsplatser. De duktiga, pålitliga, smarta, effektiva, alltid-redo, ambitiösa, ansvarstagande och högpresterande kvinnorna som får många verksamheter att rulla. En fantastisk tillgång!
 
Men ändå är den duktiga flickan sällan nöjd. Känslan av att inte räcka till tar över och hon jobbar ännu hårdare för att duga i sina egna ögon! Tiden för egna behov prioriteras bort och det är svårt att uppnå balans i tillvaron.

 Låt oss höja alla dessa prestationsprinsessor och hjälpa dem att stanna upp innan de faller över kanten. Jag har själv varit där, och nosar väl på utsikten då och då men är betydligt latare idag. Livet är här och nu! Vi måste sluta kompensera dålig självkänsla genom prestationer och fatta att vi duger som vi är - även om vi ingenting gör! Det här är dock betyyyyyydligt lättare att säga till andra än till sig själv... Haha! Man vill ju klara allt...

Men med träning och hjälp från andra som sitter på läktaren kan man sluta irra fram och tillbaka på planen - utan gå direkt på mål. Och unna sig att nån gång missa! Höjer i alla fall alla dessa fantastiska kvinnor idag och ber er att tagga ned, ta ett steg tillbaka, slarva lite, lata er och försöka hinna med att njuta av livet! Duktiga flickor behövs - men det räcker om de presterar hälften...

Och vad ni än gör: "Ta ingen skit!" Grynet rules!

Annars har den här prinsessan jobbat idag, bråkat med duktigheten, haft diskussioner med sig själv och andra om hur man ska lösa saker och ting. Vad vågar jag släppa och vad måste jag göra själv? Mitt kontrollbehov är enormt och det är svårt när vi har kort om tid på oss och få resurser. Men jag kämpar - med att göra mindre! Haha! 
 

Och jag hann en sväng på stan i afton, inhandlade en kofta, mötte upp maken på bokrean och kom ut därifrån med en kasse ny läsning, åkte på Don Vito för pizzamiddag och nu sitter vi här; fett nöjda... och törstiga! Det var faktiskt lite väl salt. Men gott!

Avslutar med att också höja en man idag! Ingen mindre än barnens kusin Johan!
 
Han kör timmerbil till vardags och förra året mötte han en bil som kommit över på fel sida. En mardröm som tack och lov slutade lyckligt eftersom Johan valde att själv köra ned i diket för att slippa krocka! Föraren i bilen klarade sig utan en skråma men längst hela sidan på bilen var plåten bortskalad... Snyggt jobbat Johan! Du blir definitivt Veckans Man!