Tommy levererade!

Och det gör även jag - så här okristligt tidigt på morgonen... Vaknade redan 05.00 och snurrade på en dryg timme i sängen och försökte förtvivlat somna om... Berättade enträget för kroppen och hjärnan att det är lördag! Men inte fanken fattar de nåt den tiden på morgonen... Haha! Till slut blev dock längtan efter kaffe så stark att jag gav upp! 
 
Mycket på agendan idag så det är lika bra att starta! Sitter dock i sängen med datorn och stora termosmuggen så jag har det inte alltför illa! Men en semla hade inte suttit fel... Haha!
 
Igår kväll åkte jag ju ner på Folkparken och tittade till konserten med Tommy Körberg - som levererade! Både skönt sväng och egna visdomsord. Ja, de senare var färgade av en viss sexistisk gubbighet - men ibland får man överse med sådant och njuta av musiken! För han har en fantastisk röst - nästan bättre nu än när han var ung. Det finns en tyngd och en erfarenhet som han förvaltar väl - en otrolig dynamik! En av Sveriges absolut bästa sångare! 
 
Om utveckling säger han själv i en intervju i DN:
 
– Man är aldrig färdig som sångare. När man blir äldre sjunker tonarten, då får man inte bli panikslagen och tro att man är slut. Man får byta tonart, bara. Det är precis som i livet, man anpassar sig. Orkar man inte gå i trappor längre så får man åka hiss.

Det finns människor som kan fylla ett rum - en sådan är han definitivt! En del gör det lågmält som P-O Enquist och andra gör det bullrigt som Tommy Körberg!


Han greppade också gitarren själv några gånger vilket gör visorna lite mer personliga! För det var verkligen en skön mix av låtar - allt från "Fattig bonddräng" till "Anthem" ur Chess. Han behärskar det mesta!
 
Han är mellan varven också rätt självgod och har under åren inte dragit sig för att kritisera artistkolleger. Han har kallat Tomas Ledins texter ”intellektuell pedofili”. Och sagt om Christer Sjögren: ”Jag har sett en gammelgädda uppstoppad i en fiskaffär som har mer uttryck än vad han har.” Haha! Det sista tyckte jag var sjukt roligt!


Fina musiker på scenen - men man kunde se att de kanske var lite trötta på hans självgoda skämt. De skrattade inte ihjäl sig direkt...


Men spelade fantastiskt bra! Jag tänker bara att det är helheten som ger avtrycken. Hade Tommy varit mer generös och tagit in dem i showen mer så hade det också gett en annan dynamik. Men nu blev det kanske som han ville ha det: En kvartett musiker som backade upp och kompade honom själv! 


Han sågade alla uppkomlingar i Melodifestivalen, tyckte att låtarna var usla och att hela apparaten hade något sektliknande över sig. Och det var för att skoja med företeelsen som han och de andra "gamlingarna" i "Ravaillacz" gjorde "En riktig djävla schlager". Han är fortfarande förundrad över att de gick till final - men oss emellan, nog också rätt mallig! Haha!

    
    
Minspelet, inlevelsen och uttrycken blir hans scenshow och det funkar bra!

Skämt om droger, alkohol och sex haglar... Kunde kanske nyanseras en aning men han är slagfärdig som få! Han pratade mycket om sex och en variant kallade han för "Hantverkaren": "Man är inne hela dagen och ingen kommer..." Jaa, lite fyndigt ändå!
 

Kul när han tar in publiken som här där han ska sjunga"Drömmen om Gun" och hittar en Gun i publiken! Men han sparkar också. Jag gillar inte det. Och ska man göra det så ska det vara med värme och kärlek och inte med elakhet. Som när han sålde in sin bok och CD-skiva fick frågan om det var REA?: "Döden inte är något problem för en själv - utan mest för de som finns runt om en. Detsamma gäller dumhet..." Ja, det kom några giftiga kommentarer och till slut också en fråga om jag tog kort? Jaaa, självklart! 
 
Då poseade han för mig! Haha! Men jag tror att han var lite irriterad. Nu fotade jag inte hela tiden - det var liksom bara två meter mellan oss... (Tack Sofia för platsen på första raden! ) Men han har ju ett par unser fåfänga och kanske är det inte lika kul att bli plåtad när man blir äldre? Fast han ville att jag sklle "lägga ut på Fejan" så det kan inte ha varit så farligt. Tog egentligen bara upp kameran en gång den sista timmen av den nästan två timmar långa konserten. Rektionen kom direkt:
 
Haha! Ja,där fick det räcka! 
 
Fantastisk sångare, som när han levererade "Stad i ljus" och "Anthem" fick stående ovationer av en fullsatt Folkparken, men kanske inte någon person jag längtar efter att bli bästa kompis med. Lite för ego. Men det kan å andra sidan vara därför han kommit så här långt?
 
Hur som helst: Magisk konsert och fantastiskt svängig sång och musik! Tycker att Folkparken bara ökar - med många fina arrangemang och stora artister - och det gillas skarpt! Inte bara av mig - det var fullsatt med Folk på Parken! Som det ska vara!
 
Nu funderar jag dock på att somna om... Känns som om jag gjort rätt för det. Jag har ju både kokat kaffe och bloggat... Haha!