Östersund!

Härlig dag även om jag var tvungen att masa mig upp rätt tidigt - men det är bara att gilla läget när det inte går att hitta vettiga flygpriser från Skellefteå... Tur och retur Östersund skulle ha kostat 8 600:-! För en tripp över dan! Huga! Nu kunde jag åka direktflyg från Umeå för en fjärdedel.

Nåja, resan till Umeå gick bra och jag hann både checka in och ut på plattan i tid. Men var var planet?
 

Jag såg bara nån portabel trappa... (eller vad det nu var?) Men bakom kanske?


Joo, ett liiiiiiitet propellerplan... Oj! Jag som har slutat vara flygrädd och allting...


19 platser och jag hamnade längst fram. Satt i princip i cockpiten... Nej, jag sa inte på! Haha! 


Intressant flygupplevelse! De delade ut öronproppar och det behövdes! Men i övrigt så var det otroligt vilsamt - men en förunderlig utsikt! Piloten såg att jag plåtade och vinkade fram mig så att jag skulle se bättre.


Ja, det var väldigt fin utsikt där framme! Andreas hette han... Haha! Nej, skämt åsido så pratade jag en stund med honom och kollegan Robert och diskuterade ev charter av det här planet till ett par tuffa resor till projektet. Måste kolla uppdetta redan imorrn! 


Och Östersund bjöd på helt magiskt väder! Där åker folk skidor för fullt och jag fick en sån där "fjällen-känsla"... Vårvintern kan ju vara helt underbar!


Hade möten med glada människor också! Henrik till vänster är konstnärlig ledare för Teater Barda som ska vara med i föreställningen och Yngve är chef för Estrad Norr/Jämtlands musik och teater. Otroligt trevliga och tillmötesgående båda två! 


Camilla är Produktionsassistent och hänger faktiskt ihop med teknikern som ska vara med på turnén! 


Christina är producent och visade här upp affischen till den produktion som Åsa Ekberg, numera konstnärlig ledare där, sätter upp. Åsa var inte på plats idag - men vi ska ses i Umeå om ett par veckor. Åsa är en fantastisk skådis och regissör! Hon gjorde bl a Västerbottensteaterns "Tre kärlekar" som var en så fin uppsättning! Och trots att affischen sa att vi nog skulle äta fiskbullar till lunch så blev det:


Oxbringa och rotmos! Såååå gott! På toppen ligger också ett par jämtländska tunnbrödschips som var hur goda som helst!


Efter lunch hade vi samling där jag skulle informera om projektet. Det blev gott om åhörare eftersom stora delar av kören också var på plats. Kul! Härliga människor och bra stämning! I kören finns 60 personer och när nu alla de går ut och promotar föreställningen så behöver vi väl knappt annonsera... Haha! 

Teater Barda var naturligtvis på plats och det är en härlig ensemble - faktiskt teaterns enda fasta! I gruppen ingår människor med en utvecklingsstörning men målet med verksamheten är inte att de bara ska ha kul - utan att deras produktioner ska hålla hög konstnärlig kvalitet! Henrik är en man med mycket driv!


Här hälsar Jämtland till alla övriga i projektet! Överst från vänster: Camilio (som ska förlova sig med Sandra nästa fredag), Christine (som har tävlingssimmat på elitnivå), Camilla (koreograf), Björn (som är nyast i ensemblen) och Anders (tekniker). Främre raden: Camilla (produktionsassistent), Barbro (assistent till Barda), Johanna, Henrik (konstnärlig ledare) och Ronny! Sköna människor allihopa!


Kunde också läsa om Norrländsk Passion i Östersundsposten och såg att vi fått hyresfritt på Arenan - det tackar vi för! Med har gjort ett hästjobb med alla ansökningar!


Sedan var det bara att bege sig hemåt! Nya piloter i fören som bara pratade engelska - och den ene med rysk brytning - diskuterade vem av dem som skulle vara pilot... "No, you were pilot last time..." "No, You were..." Ja, vad ska man säga... Kändes lite märkligt men vi kom oss i alla fall både iväg och fram och jag såg hur den som fick vara pilot lämnade över till den andra så att han åtminstone fick taxa in planet... 

Tillbaka i händelsernas centrum har jag nu jobbat ett par timmar och även bokat in möte med hotelledningen här imorrn bitti för att slutförhandla priserna! Man måste ju ro med alla åror när man är ute! Och efter lunch bär det av till Kiruna med tåg.
 
Tack alla fina för idag! Så roligt att träffa jämtlänningarna som ska vara med! Nu ska jag bara ta hand om alla de frågor och önskemål som fanns... Men först ska jag sova! Gott och länge! Tjolahopp!