Kiruna och Jukkasjärvi!

Äntligen kom vi oss iväg! Revelj 04.30 kanske inte är min melodi men det gick det också! Hämtade upp Cay och körde upp till Kallax. När vi väl kom dit så fanns ingen bokning... What! Jag stod ju på mig men fick inse att jag nog gjort en "Janne Holmstedt" och faktiskt i hastigheten igår bokade resan till 5 mars - en månad fel! Hahaha! Det här har aldrig hänt mig men gick självklart att lösa. Det är ingen rusning på morgonflyget till Kiruna...
 

Vissa hade väldigt roligt åt att jag alltid är så välplanerad... Haha!


Propeller igen men fint flygväder!


50 minuter senare var vi framme i Kiruna! -4 grader kan jag rapportera till alla väderspåmän... Vi anlände tidigare än beräknat och fick vänta ett tag. Både jag och Cay fick en kort släng av lappsjuka men den går ju över snabbt!


Flygplatser är ju trygga! Same, same, but different... 


Sandra som är producent på Giron Sámi Teáhter hämtade upp och och körde oss även snällt ut till Jukkasjärvi så att vi skulle få se ishotellet! Jag ville verkligen göra det när man en gång tar sig dit upp.


Och det var ju hur coolt som helst! Vi gick bara en runda utomhus och in i den öppna samlingssalen. En guidad visning kostar 300:-/pers och det hade vi inte heller tid med. Vi hade ju bokat in massor med möten!


Svårt att dra till bilderna - så Paulina som alltid plåtar där uppe kommer väl att gråta - men jag har ju bara gjort en kort dokumentation till bloggen! 


Fin dörr klädd med renskinn!


Men stängd... Hmm...


Med kameran i glipan kunde man dock se att det rymdes en bardisk och lite andra saker där inne! På kvällarna är det upplyst och förståss ännu häftigare! Men jag är faktiskt inte sugen på en övernattning...


Ja, Sandra och Cay tjuvkikade också och ställde snällt upp för fotografen!


Vackra detaljer men jag är inte tillräckligt bra på photoshop för att få till bilderna. Det finns liksom inget svart... Autoläget går inte att använda. Då blir det så här:


Effektfullt men fel... Haha!


Samlingssalen eller kyrkan var bara hur läcker som helst! Vilket enormt arbete!


Här fanns t o m fönster i is...


Och pelare man hade kunnat fästa tungan på... Haha! Enda sättet att komma loss skulle väl ha varit om Cay gjorde precis som i Mikael Niemis bok - men jag var inte så sugen på det...


Så otroligt fint!


På väg ut igen!

Vacker dörr ingjuten i is och små skulpturer. Känns lite som en medelhavsmiljö - fast i is då!


Sedan hittade vi en tron med årtal som de hade byggt till nåt spex på nyårsafton! Måste testas! Isdrottning? Näääeee, jag är väl för varmlivad för det...
 

Cay provsatte sig också - med det blev kallt i rumpan...


Lycka då när nån kastar en handske...


Eller två... Haha! Det gäller att vara beredd!
 

Det var Janne, en före detta teatertekniker, som tyckte att vi inte skulle frysa. Han har bl a jobbat på Turteatern i Värmland men numera hela året i Jukkasjärvi!


Sandra ser ut som hon befinner sig på Grönland. Eller möjligen i Kiruna... Haha!


Framme på teatern som inte har stora lokaler men där stämningen och människorna är varma och gästvänliga!


Skönt fikahäng med alla som jobbade!


Och en hälsning från ensemblen i "Jag är tusen år" till skådisarna på Västerbottensteatern! Henrik, i mitten, har ju jobbat där tidigare! Kommer till Skellefteå 26 mars!

Möten, information och diskussioner under dagen med alla inblandade vilket var väldigt bra! Teaterföreningen och Körledaren var också på plats och det är ovärderligt att få träffa så många som möjligt då det här är ett stort och ganska omfattande projekt!

Men vi hann till flyget och här böjar resan tillbaka till Luleå! Ryska piloter även här och idag fick vi festis och dajm. Det tar sig!
 
Nu har nätverket krånglat här hemma så det tog lite tid att lägga upp bilder och jag är sååååå trött! Imorrn blir det välförtjänt sovmorgon! Godnatt!