Happy!

Vilka dagar! Känner mig lite överkörd av tåget men ändå glad och energisk efter magiska föreställningar med White Christmas och nu en härlig heldag med Julmarknad på Nordanå! Är lyckligt lottad som får träffa så mycket glada människor och ser nu fram emot ett par lediga dagar. Eller vardagshelg eller vad det nu blir... 

Tar i ordentligt även här på bloggen idag och bombar er med bilder från dagen!
 

Glad avslutning på gårdagen med superfina rosor som Åsa lämnade över till "hotellvärdarna"! Det var alldeles för mycket eftersom vi också fick fullständig frukostservice i morse... Fint! <3

När jag vaknade var jag väl måttligt nöjd med att ha bokat in ännu ett uppdrag den där helgen - men jag tänkte inte så mycket på att det redan låg föreställningar (det är ju mest bara kul!) och att vara värd för Julmarknaden kändes som ett roligt uppdrag. Och det har det verkligen varit! 


Lite rockigare än vanligt? Teknikern Matte i bakgrunden fick sätta status och Kulturens Åsa Jansson var inte sen att haka på. Bra samarbete idag med kanonfina människor!


12.00 drog det igång - och inte en minut tidigare... Jag försökte köpa bröd i bagarstugan när det återstod 20 minuter men det blev kalla handen. Alla är som Fantomen - hårda men rättvisa! Haha!


Så det hann bli köer... Den här är till löjrommen...


Längst fram en glaaaaad Madeleine! Alltid så roligt att träffa dig!


Efter att ha förklarat marknaden som öppnad bjöd jag upp Carin Lundberg för att dela ut Kulturnämndens stipendier. Ungdomsstipendiet gick till två driftiga danstjejer! Kul!


Och Kulturstipendiet gick till Bertil Edström för lång och trogen tjänst inom Skellefteås musikliv! Ett så utmärkt val! Jag höll också ett litet tal och tackade för alla gånger han spelat och funnits som en trygg bas i alla arrangemang där orkestrarna eller Musikskolan har varit inblandade. Musiklärarna är ödmjuka och otroligt engagerade människor! Ovärderliga!


Ovärderliga är också alla ungdomar och Amanda som sjunger i Ungdomskammarkören Espri hade dagens snyggaste örhängen!


I kön till bagarstugan stötte jag på mamman till en annan Åsa! Så kul att träffa dig och så länge sedan! Hon bor numera också i stan och kan snabbt traska iväg för ett besök på marknaden.
 

Inne i bagarstugan var det hektisk aktivitet och jag stannade en stund och berömde alla flinka människor från Rismyrlidens vänner!


Fullt med folk och glad stämning! Köer till både bröd och ost!


Och fina möten med bästa syskonbarnen! Älskade My! 

Nu kanske det ser ut som om jag mest var ute och strosade men jag gjorde insatser på scenen med jämna mellanrum och påade det som skulle igång samt spred info om det som pågick på andra ställen. Och det var fler som jobbade idag:


Norrans Ulrika B Andersson och bästa maken fanns också på plats en stund idag!


Ryska föreningen dansade in julen till underbar musik!


Stora och små deltagare! Sedan bjöd de in publiken att vara med - och de var inte nödbedda. Alla var så positiva och glada idag!


Vem kan motstå det här? 


Nej, inte ens Norran... 
 

Mera sång av kören och nu fick jag också chansen att träffa Per och Johannas (Svedjan Ost) minsting Alfred. Han var minsann längst av alla och jag fick fälla den typiska mammakommentaren "Vad stor du har blivit!". Haha! 


Sedan delade vi ut pris för bästa Marknadsstånd 2014 - och jag fick presentera Emilia Hallin som blir ny ordförande för både Kulturnämnden och Muséets styrelse 1 januari! Kul med en driftig tjej på 26 år som också tyckte att skellefteborna är unika, öppna och väldigt varma! 


Martin Eriksson ledde som vanligt Espri-kören. Ännu en av alla eldsjälar från Musikskolan!


Guldstalaget ledde ringdans kring granen som snabbt blev populär!


Grin-Olles visa!


Och Skratt-Olles... Underbart!


Jag hann också träffa fina "Cornelia" från Skrotarna - eller Miranda som hon egentligen heter! 


Och när jag skulle gå in för en kaffe och massor med ryska bakverk (gott!) så stötte jag på Anna med tvillingarna!


Leo var lite trött...


Men Alma desto piggare... Vilka sötingar! 


Upp på Kulturkontoret för fika och där har man köpt in Mikael Richters härliga trafikskylt! Jag gillar den verkligen!


Mera dans kring granen och jag pratade med föräldrar som sa att barnen älskar att komma på marknaden! Ibland behöver man inte göra underhållningen så komplicerad.


Härligt med eldkorgar när det börjar bli kyligare. Fast jag har min vana trogen inte frusit alls! 


Det gjorde inte de här busarna heller! Goa' fina Max och My med världens bästa Malin! Kul att träffa syskonbarnen ofta och att de också blir glada att se mig! Kärlek! <3


De åkte hem, jag avslutade dagen med ett intervju med My där jag konstaterade att barn idag inte önskar sig fred på jorden - utan en Pokemon! Haha!

Härlig dag! Bra marknad och suveränt arrangemang av Kuturen, Muséet och alla inblandade! Det var fint att få vara med och nu ska jag njuta av lite ledighet. Och en hel del renfilé som jag nu ska laga till middag! Tack för i helgen alla glada! Nu ska jag bara fortsätta att vara Happy! :)