Nice day!

En riktigt härlig dag här nere! Den största anledningen till att jag är så nöjd är nog vädret - allt blir så mycket enklare när det är fint! 
 

Och imorse lyste den stora lampan så härligt starkt! 


Vi strosade oss ner till vattnet och noterade smala kyrktorn...


...smala gränder...


...och smala hus!


Blomkrukorna var däremot rejält feta! Haha!


Lite bred om baken var den här skulpturen som jag gärna hade köpt med mig hem! Jag tycker att den utstrålade både kvinnlighet och livsglädje! Hade jag haft 18 000:- på fickan hade jag slagit till! Kanske hade vart en bra present till Kasamgaraget? Vad säger du Anki? Den var i alla fall röd!


Till slut var vi nere på Promenade des Anglais - denna långa strandpromenad där strand möter stad.


Nice! Ja, det är det överallt här!


Och skönt som tusan i vattnet! Tvärdjupt?


Så härliga vågor! Man ville inte stiga upp! Det kan också bero på att vi glömt ta med badskor och stenstranden är inte helt rolig att gå på.


Mycket liv och rörelse även i luften! Flygplatsen ligger ju nära och precis ovanför stranden börjar planen gå ner eller upp. Parachuting var rätt populärt men vi enades om att det nog skulle ha varit en skräckupplevelse för oss båda två. Jag skulle ha varit livrädd uppe i luften och maken när vi landade i vattnet... Man har ju sina våndor! Haha!


Men VAD var det HÄR? En kille som såg ut att ha jetstråle under skorna eller brädan eller nåt. Han for högt upp och hade heller ingen båt som drog. Någon som vet?


Maken gick på djupet för att undersöka saken närmare - men så blev det avbrott för lunch...


En riktigt god sådan på strandrestaurangen! En lokal specialitet som hette Secca - ett rökt och torkat kött som serverades med tomater, mozarella, basilikaolja mm. Såå gott! 

Men det blev varmt igen och vi gick snabbt tillbaka för att bada igen!


Hahaha! Hur graciöst som helst! När man stod längst ner på strandkanten så vräktes man ut av vågorna! Man hade inte en suck... 


Men det var sjukt roligt! Imorrn blir det badskor och meeeeera vågor! Underbart!
 

På aftonsidan började vi vända hemåt och insåg att vi nog inte var ensamma på stranden. Mycket familjer och säkert många inhemska gäster när det ju var söndag.


Här hade man gjort en minipool närmare promenaden. Såg ut att vara tänkt som barnbassäng - fast utan barn då...


Promenad tillbaka upp mot centrum. Ljuvligt! Ja, är det en sol och en palm så är det väl förbaskat bra? 

Och här kör spårvagnarna på gräsklädda banor... Något för Göteborg?
 

I parken (som jag inte kommer ihåg vad den hette) så hade man gjort en installation av rutor med hål i där det sköts upp vattenånga! Hur fränt som helst! Man blev lite fuktig men det var det värt!
 

Maken såg ut som en fotomodell eller en filmhjälte!
 

Vi fortsatte uppåt och här kom vi in på torget där Nespresso har sin butik. Jo, jag minns det faktiskt Åsa sedan vi var där ifjol. Sedan dess har jag ju också köpt en egen maskin och den saknar jag nu!


Tillbaka på mammas gata! Eller Evannes kanske jag ska säga då vi hyr lägenheten av dem. Balkongen ligger som ni ser längst upp i huset och vi har idag kontrollräknat trappstegen till 78! 
 

Här blev det en kaffe då vi kom tillbaka!

Lite soft tid hemma där vi slappat, pysslat med bilder och annat innan det var dags att duscha och byta om till middag!


Här är vi på Place de Garibaldi och jag fyndade ny klanning innan vi åkte. I min egen garderob! Haha! Ja, jag glömmer bort saker ibland och ha en hel del svarta kläder...

Hungriga som vi var tog vi bara första bästa restaurang och mellan er och mig kan jag väl säga att det inte var särskilt lyckat. Sedan pratar vi inte mer om det! Haha! 


Makens öl var nog det bästa på stället! Ja, den såg faktiskt god ut!


Det är mer än vad man kan säga om den här drinken som mannen vid grannbordet hällde i sig... Skulle kanske ha passat "Emma"? Haha!


Lite mer strosande och det är fint med allt ljus på kvällen!


Coolt!


Vi traskade också upp mellan Moderna Muséet och Teatern där denna jätteinstallation/skulptur stod utanför entrén! Inspirerad av Lars Vilks fast med nytt virke? Eller tvärtom? Det såg nästan ut som råkost i färgerna... Ännu mer coolt!

Maken haffade mig i en kul vinkel underifrån! Han är bra på att se roliga bilder och jag fortsätter att träna mig! 

Nu ska jag dock träna mig i säng eftersom det ser ut att bli sol även imorrn! Lovely! Vi har det med andra ord oförskämt bra och njuter av några lediga dagar här! Ciao!