Rom - i ur och skur...

Bra och lååång gårdag med nästan 12 timmars vandrande runt stan! När vi kom hem fungerade dock detta wifi ungefär lika bra som mitt första modem på 90-talet... Väntade en timme på att bilderna skulle ladda upp men fick se mig besegrad. Men nu så här på morgonkvisten verkar jag kunna blogga, så nu kör vi!

Började i går morse med att promenera strandpromenaden norrut. Eller uppåt på kartan... Haha! Väderstrecken är inte det lättaste här... Åtminstone inte i mitt huvud!


Fin morgonvy över nästa bro! Men allt är inte guld som glimmar...


Under bron bodde också några hemlösa... Man ser en del tragiska fall även här.

Men vi gick vidare och hittade till Vatikanstaten och Petersplatsen. Som ni ser började det plötsligt regna...
 

För att sedan regna så in i... Ja, vi hade paraplyerna med oss som tur var. En del blev verkligen sjukt blöta! Och paraplyförsäljarna dök upp som svampar ur jorden... En bra dag för affärerna!


Sedan skulle vi bara besegra kön... Ni ser hur den ringlar sig - faktiskt runt hela platsen! Så vad göra? Stå minst en timme i regnet eller gå därifrån med oförättat ärende? Vi överlade - och köade!


Och kom in... tillsammans med alla andra! Man förstår mannen som tar sig åt huvudet - hur i hela friden skulle vi komma in i själva kyrkan? Så sjukt mycket folk!


Och mitt i köandet passerade påven! Eller om det var hans brorsa... Haha!


Men till slut så! Och man blev hänförd!


Enormt vackert och påkostat!


Och helt underbara målningar!

Och skulpturer! I den här kyrkan pratar vi storheter som Bernini och Michelangelo...
 

Många passade också på att använda kyrkan till det den är till för... För troende katoliker är det nog en hädelse att fotografera men det rådde faktiskt inget förbud.


Maken funderade på att bekänna sina synder... Haha! Jo, det fanns gott om biktstolar!


Mera konst i taket. Man kunde tycka att det skulle ha varit mer upplyst men starka lampor kanske inte heller är konstens bästa vän. Och vi skulle säkert ha kunnat gå vidare - jag fattar forfarande inte hur man kom vidare till resten av Vatikanstaten - men mängden människor och allt köande gjorde att vi nöjde oss med kyrkan. Det finns en gräns för allt!


Vidare mot stan igen och till vänster ser ni ett kastell som jag glömt namnet på. Eftersom vädret var lite upp och ner beslöt vi oss för en stunds shopping! Om det var jag som var värst? Nääädå!


Maken hittade en kavaj - med tillhörande expedit! Haha! Hon var en riktig försäljare och fick på honom skjorta och kavaj, halsduk och...


...gjorde honom "Italiano"! Ja, han blev lite tagen på sängen - men köpte kavajen! Haha! Ja, han kunde nog ha köpt mer eftersom han tyckte att hon såg lite ledsen ut över att han inte köpte skjortan...

Men kavajen var klart annorlunda och jättesnygg! Kul att handla något som inte finns hemma. Ja, det ska jag säga som kom ut med påse från Zara... som vanligt!


Och vädret blev bättre så vi fortsatte att gå. Här har vi kommit fram till Spanska trappan!


Hyfsad utsikt! Och medan vi ändå var igång gick vi ännu längre norrut för att hitta parken Villa Borghese.


Här passerade vi Villa Medici och ringarna på väggen var förmodligen till för att binda hästarna förr i tiden? Ja, det kom plörsligt en liten häst från vänster... Haha!


Framme i en del av parken. Jag kollade telefonen och fick i alla fall se motionärer... Haha!


En del tog det ännu lugnare...

Fint överallt och även här skulpturer och konst!
 

Maken hävdar att han är släkt med Archimedes... Rakt nedstigande led och lika smart... Man ser det på profilen... Haha! Jag tyckte att han var mer lik Zeus:


Haha!


Fin utsikt från vad jag tror är en av de högsta punkterna i stan!


Man ser i alla fall hur långt som helst!


Ja, det hann bli kväll innan vi började gå hemåt igen!


Vackert längst strandpromenaden!

I Trastevereområdet där vi bor finns det got om restauranger så vi stannade till och åt en sen middag innan vi slutligen kom hem.


På torget där vi satt höll några artister uppvisningar och den här jättelika såpbubblan såg ut att komma precis där vi satt - men en hand från en förbipasserande stoppade utflyken!


Det avslutades med eldshow och akrobatik! Roligast var nog den här hemlöse som fick hjälp med att tända cigaretten... Haha!

En bra dag och trötta fötter - men efter en natts sömn är vi på G igen! Nu blir det dusch och Collosseum! Om vi kommer oss fram i kön... Men vi garderar oss och tar med en bok om vi måste stå länge. "Vad gjorde ni i Rom då?" "Lääääääste!" Haha!

Ciao!
 
#1 - - Ola Theander:

Castel Sankt Angelo - heter det om jag inte minns fel från min skolresa 1963…