Magisk konsert!

Oj, jag kan nästan inte formulera mig! I skrivande stund så börjar kvällens andra konsert och jag är nästan sugen på att gå på den också... Det jag pratar om är Skellefteå Symfoniorkesters höstkonsert med temat ”Pop & Rock Classics including Queen Goes Symphony". För kompet stod "gamla Färdtjänst" som numera heter "Mästerskapet", dirigent var Ulf Wadenbrandt och solist Magnus Bäcklund. Så där ja. Nu kan vi börja!
 

Ja, här sitter vi på Nordanå och bara väntar...
 

Och där är vi igång! Tittar man bara på mängden fantastiska musiker på samma scen så förstår man ju att det ska bli bra! När man sedan vet att alla håller otroligt hög nivå så kan man bara luta sig tillbaka och njuta! Fast jag vet inte om man lutade så mycket... Det var så sjukt svängigt!


Och Magnus Bäcklund hade jag inga förväntningar på men han skötte sig med den äran och levererade! Att göra låtar som Freddy Mercury sjungit är ju ingen lek... Till vänster ser ni paret Åkesson som körade och fina Kågis som spelade så klockrena toner!


Bra publikkontakt och så den där fantastiska dirigenten... Ni ser ju hur han hoppar och far i bakgrunden - så höll han på hela tiden och fick både orkestern och publiken med sig! Vilken enorm energi, glädje och galenskap! Det smittade!


Magnus sjöng och Ulf hade lite show i bakgrunden... Och vi njöt! Nåt så otroligt bra! Trycket från en hel symfoniorkester är bara så mäktigt och jag blev lite avis på både musiker och sångare som fick spela och sjunga tillsammans på scenen. Det här är något utöver det vanliga!


Här har ni också resten av "Mästerskapet"! Andreas Grenholm på gitarr, Mikke Johansson på bas och Tobbe Kågström på trummor! Otroligt svängigt gäng! De har ju också gjort musikgrunder till våra föreställningar så jag kände mig så där extra stolt - de är verkligen skitbra!


Lekfullt och roligt! Här blev Magnus tagen på sängen då Ulf hade ändrat ordningen... Haha! Skönt att det kan bli lite lattjo också!


"Let me entertain you" avslutade första akt som ju var en resa i pop- och rockhistorien från 60-talet och framåt. Bra låtar, härlig stämning och fantastisk publik! Alla var med på en gång och det måste jag ge dirigenten cred för! Det är inte ofta man går på en eftermiddagskonsert och hela publiken sjunger med och står upp och dansar helt lyriska!


Jaaa, naturligtvis var jag tvungen att ta en bild när jag stötte på honom i foajén... Haha! Ja, jag skrattade gott...


Back in business och nu blev det Queens greatest under hela andra akt. De har ju gjort helt fantastiska låtar och Magnus Bäcklund gjorde väldigt bra tolkningar! Och vi fick sjunga med... Sjunga, klappa, veva med händerna, hålla upp mobiltelefonerna... Och nu pratar vi om en publik där jag verkligen inte var äldst!


Tack, Tack, Tack och åter Tack till alla fina musiker/musiklärare som sitter i symfoniorkestern! Ni är helt fantastiskt bra! Och Tack också till Mästerskapet, Magnus och Ulf! Jag var helt hög när jag gick därifrån! Hög och lite sliten i rösten och händerna efter allt sjungande och klappande... Och stolt över att vi kan bjuda på den här kvaliteten i Skellefteå! 


Efteråt gick jag och tackade alla och fick syn på Magnus! Jag och Anna stegade fram för att ta en bild tillsammans med honom också - men då hade min kusin Yvonne hunnit före! Haha! Ja, vi är lika påflugna... (Nej, jag är faktiskt mycket värre!)


Men här slipper ni se mig. Jag valde en fin bild av sötaste Anna och Magnus! Lovely! Tack Anna för att du följde med mig - det här måste vi göra om! Ska vi smyga in efter paus senare ikväll? Haha!

Nu kan jag sova gott och njuta av all kulturell påfyllning jag har fått de senaste två dagarna! Jag mår som en prinsessa! Och att vi sedan åt renskav med kantareller, hemgjort potatismos och lingonsylt gjorde inte kvällen sämre... Maken hade också snott ihop en äppelpaj medan jag var borta... Jag har det med andra ord onödigt bra! Fortsatt trevlig helg på er!
 
 
 

#1 - - Barbro:

Det bästa som hänt Skellefteå på åratal.

Svar: Jaaaa! Absolut! :)
Monica Lindgren

#2 - - Mona Stenberg:

OJ OJ det missade jag. Som har Queen på min Facebook och väldigt ofta lyssnar på iPoden på natten. Särskilt Noone but you där Brian May och Roger Taylor sjunger om Freddie när han dött, och sen Freddie själv med Theese are the days of our Life. Det sista han spelade in innan han dog. Har boken om Freddie och en annan om Queen. Finns på Youtube.

Svar: Synd! Det var otroligt bra!
Monica Lindgren