The moment of no return...

Så skrev min vän idag på Facebook eftersom hon åsyftade dagens begravning av livskamraten sedan många år. Jag hade nog gruvat lite eftersom den här typen av tillställningar inte är vad man direkt längtar efter - men det blev en så ljus och fin dag med så många som ville ta adjö!

Hela kapellet var fullt med folk och många kom från min hemby eftersom han hade sina rötter där. Många kända ansikten med andra ord och en varm och go' stämning! Fin musik, fina tal, mycket kärlek! Vi gick tillsammans med makens föräldrar och mina hade nog också varit på plats om de hade varit tillräckligt pigga - men pappa är inte direkt i någon kalasform och begravningar kan vara ganska påfrestande.
 
Fin minnesstund med jättegod mat och personliga tal. Det finaste höll min vän som avslutning där hon berättade om hur hon mötte sin drömprins... Så mycket kärlek och samtidigt så ledsamt att människor man älskar rycks bort.
 
Ett stort Tack till dig Majbritt för din värme och styrka, för en fin dag och för all den kärlek som du utstrålar. Jag hade verkligen unnat er många år till men jag hoppas att ni förenas igen nån gång i framtiden! Det känns i alla fall förhoppningsfullt att tänka så.
 
Det är aldrig lätt att veta vad man kan eller får skriva en sån här dag. Jag väljer att avsluta med att låna min pappas dikt - den han skrev till sin syster när hon gick bort:

MÅSEN eller TILL MIN SYSTER

Lyft högre upp mot rymder där vingarna bär
Ja, högre och högre ändock
För din ängtan att nå till en annan sfär
lämnar Du modigt din flock.

I svävande flykt över sjö, över land
Du styr mot en okänd front

Där som kvällssolens strålar smälta in
i en hägrande ny horisont.

Måhända en dag ska jag följa din färd

och vi ska flyga igen
För att nå en bättre och ljusare värld
där vän aldrig skiljs ifrån vän.

 
#1 - - Margaretha Lövling:

Delar din uppfattning om dagen som varit! Trots dagens sorg var det så mycket värme och det blev en ljus o fin begravning! Å på tal om MajBritt -vilken otrolig kvinna- jag blir riktigt "trött" ibland när jag hör allt hon orkat med under dagen! Tror knappast att man är så alert när man uppnår en ålder som hennes... Är faktiskt lite avundsjuk över hennes energi... Säger som du ... Tack för en vacker dag MajBritt!!!

Svar:
Monica Lindgren