On tour - Önnesmark!

En riktig turnédag där vi startade upp tidigt! Hämtade Oskar och Lisa och drog iväg till pappa och mamma. Där vankades det en tidig lunch med:

Nystekt färsk strömming! Oj, så smarrigt! Inte ofta man äter det nu för tiden. Potatismos, grönsaker och röror med diverse fetthalt därtill gjorde oss ordentligt mätta!


Roligt att vara ute med fina Oskar och Lisa som gillar att hinna med både morfars och farfars när de ändå är hemma. Synd att maken jobbade idag men vi gjorde vårt bästa och fikade och åt även åt honom... Haha! 

Och fina Lisa i sitt nyfärgade hår! Sååååå snyggt!

Fina mamma! Hon verkar också ha gjort lite slingor? Grå? Ja, så där ser jag också ut i botten men jag vågar inte släppa fram det ännu... Tusen Tack för vällagad och god mat igen!

Fina pappa! Han har definitivt blonderat hela kalufsen! Kul att hinna träffa er en stund och prata lite. Pappa är inte så pigg och får vila lite emellanåt men är på hugget när vi kommer! Han piggnade också till ordentligt när det dök upp ett par nya gäster som var på väg hem från Umeå:

Myyyyyyyyyy med familj! Underbara glada, roliga och söta unge! Alla blir liksom upplivade när hon kommer in i bilden och hon sprider gracerna mellan alla!

Här sitter hon hos Lisa och har börjat anlägga lite nya grimaser när man tar bilder... Det smittar av sig:

Blääääääääääää! Haha!

Fina Malin och Martin! Kul att ni svängde förbi så att vi hann träffa er också!

Och här fick mamma låna min kamera och skulle fotografera mig. Jo, jag fastnade på bild! Jag och en hel del annat... Men snyggt jobbat!

My hann också busa lite med Oskar! Här har hon tänkt att hennes låtsashamster skulle flytta in i Oskars tröja... Men jag tror att den kittlas... Haha! Och Oskar har ju egentligen bara ögon för en tjej...:

Lisa... Ni är för söta!

Efter några timmar åkte vi den långa vägen (en kilometer...) till farfars! Här passerade vi "tjäänn" där de har röjt upp ordentligt! Nu ser man bönhuset på håll och även vattnet som tidigare varit dolt bakom skogen. Fint och öppet!

Farfar var igång med vedklyvning som jag tror han har som en lämplig "sticksöm".

Män och deras maskiner... Den gamla skogstraktorn "Stornallen" står bara där för att han ska kunna lyfta över stockarna till rätt sida av klyven...

Och farmor blev som vanligt sååååå otroligt glad över att träffa Oskar! Hon älskar sina barnbarn och visar det också gärna!

En titt på gullgossen...

...och mer kramar!

De var verkligen i fin form idag och hade haft främmande i omgångar hela dagen. Jag tror att det livar upp! Här fick vi också kaffe och mera kakor så jag tror att vi bör klara oss åtminstone till kvällen... Joo, turnén har fortsatt ända tills nu!

Jätteroligt att ha er hemma! Jag har verkligen inte hunnit jobba det jag tänkt de här dagarna men jobbet är ju kvar när de har åkt hem. Man får passa på att umgås medan man har dem i närheten!

Farmor hade också fler bilder ur serien med reklambilder för Norran. Den här är väl ganska avslappnad? SÅ här ta man igen sig med tidningen efter en hård dag!

Eller varför inte en paus i gungningen med lite läsvärda nyheter? Så sööööta barn!


Ja, vi passerade tjärnen även på hemvägen och jag stannade för att ta en bild av en Storspov eller nåt. Nån vadare var det i alla fall med lång näbb. Oskar kom med små tips om att det knappast blir några prisbelönta bilder genom bilrutan - men man vet ju aldrig? Ni ser väl i alla fall att det är en fågel? Haha!

Skjutsade ungdomarna till Lisas föräldrar och åkte hem för att ta mig ut på en behövlig löprunda. Tyvärr satte jag mig i soffan, sjönk ner och somnade i nästan en timme... Därefter var det bara att slänga sig i duschen och fortsätta turnén till Vitberget och Lisas kalas! Mer om detta i nästa inlägg!