Sjukt roligt!

En alldeles fantastisk dag igen! Har fått världens påfyllning och känner mig så "endorfinstinn" att jag knappt kommer att kunna somna... Jaha, vad har jag gjort för roligt nu då? Massor!

Började med att sova gott igen - tror att träningen är kalasbra för sömnen faktiskt! Jobbade ett par timmar och åkte sedan ner på 360 för träning! Det blev dubbla pass till lunch precis som förra veckan - Function och Indoor Walking - 45 minuter av varje. Ja, jag ska villigt erkänna att det kändes... Tog en bild av oss efteråt men vi såg så rosa och galna ut att den inte ens gick att publicera... Haha!  

Fortsatt jobb i eftermiddag och sedan hämtade jag upp min kompis Anna för "a night on the town"! Nja, kanske inte, men ändå en helkväll för att vara tisdag och heeeelt i min smak!

Började med att gå på Waynes där Anna bjöd mig på middag! Tack!

Spenat och fetaostpaj! Smakade lite getost faktiskt men det gillar ju jag!

Därefter drog vi iväg på Västerbottensteatern och där händer det grejer nu! Ni som ännu inte sett "Den inbillade sjuke" - gör det!!! Tror att det är mycket sålt så boooooooka! Så sjuuuuuukt bra!

Brukar alltid tjuvta en bild av scenografin men idag fick det bli ridå för hela slanten!

Och här sitter vi! Förväntansfulla, fnissiga, fina (Anna), flottiga (jag) och fantastiskt glada innan föreställningen! Det skulle hålla i sig läääänge! Ja, jag skrattade så högt att jag tror att jag skrämde iväg mina bänkgrannar... Sorry! Nu kan de ju också ha bytt plats eller blivit tvungna att gå...

Ja, vi visste ju att det var en lång föreställning men som ni ser i Annas väska nere på golvet så var vi laddade! En hel stock snus! Let the show begin!

Den inbillade sjuke är en pjäs i tre akter av Molière. Det blev faktiskt också hans sista pjäs eftersom han under den fjärde föreställningen kollapsade och senare avled (1673). Han spelade då själv huvudrollen som den hypokondriske Argan och ikväll var det Göran Hansson som med bravur axlade rollen.

Pjäsen handlar om Argan som genom att vara "sjuk" får den uppmärksamhet han behöver. Han vill därför också att dottern ska gifta sig med en läkare. Nu slutar inte allt som han vill eftersom pigan Toinette styr och ställer för att allt ska bli rätt och rättvist.


Pressbild lånad från Västerbottensteatern. Foto: Patrick Degerman

Det här var nog det roligaste jag har sett på Västerbottensteatern! Alla gjorde fantastiska insatser men Annika Isaksson Svedberg var den klart lysande stjärnan med en helt underbar känsla för timing! Jag vet ju att hon har en komisk ådra och blev därför inte förvånad, men däremot extra glad att hon fått ta så mycket plats och tillåtits ta ut svängarna på det här viset. Hon är bara huuuuur rolig som helst! Ja, jag kan ju nämna alla eftersom de verkligen höjde sig över det vanliga men går inte in på dem nu då timmen är lite sen... Jag är bara så glad att jag fick vara där ikväll!

Bra recensioner har de också fått. Här kan ni läsa ett utdrag av min favoritrecensent Lars Ring:
Göran Hansson är underbar som Argan, även om han på grund av lavemang ständigt lämnar scenen. Mest njutbar är dock Annika Isaksson Svedberg  som den synnerligen aktiva pigan som styr och ställer med klar blick för  rättvisa och mänskliga tillkortakommanden. Här står amper commedia på  stadiga ben och bär hela uppsättningen. - Lars Ring, Svenska Dagbladet, 28/2 2013


I pausen fick vi också tillfället att surra med en av mina gamla teaterchefer Roland Hedlund och hans fru Eva! Så roligt att träffa er!

Men allt var inte lika kul. De gjorde ett par avstickare från originalmanuset som kändes väldigt tagna ur luften och nästan ditlagda för att Greger Ottosson skulle få något att göra... Helt onödigt tyckte jag. Ett par andra avvikelser var dock väldigt roliga och överraskande! Vilka säger jag inte - ni måste gå och se den! Det är ju också kvällar som den här som man förstår varför vissa pjäser blir klassiker - den här håller fortfarande trots att det nästan gått 400 år sedan den skrevs... Dessutom är den sjuuuuukt rolig!