Nationaldag?

Inte har jag firat eller vevat med svenska flaggan eller låtit den här dagen få någon särskild uppmärksamhet. Skulle man ha gjort det? Jag tyckte mest att det var skönt att vara ledig och att vädret var någorlunda! Fast jag kanske har ägnat mig åt det svenskaste som finns: Att klippa gräsmattan! Haha!

Att det blev gräsklippning var ganska givet eftersom jag vaknade till ljudet av trimmern som maken körde ungefär en halv centimeter från sovrumsväggen... Haha! Ja, det kan vara en sanning med viss modifikation men det kändes i alla fall så. Han var i gammal god stil tidigt uppe trots att det var firmafest igår. Och jag som åkte och hämtade var som vanligt den tröttaste...
 
Annars då? Ja, jag har tvättat, planterat resten av blommorna, stökat på ute och även suttit en stund i solen. Inte jättevarmt men skönt ändå. Har också haft besök av en fönstertittare:
 

Ja, hon är inte helt korkad... Vill gärna ha koll på var vi är!


Till middag blev det köttfärsspett på grillen som såg betydligt godare ut när de var klara. Jag rörde ihop ägg, philadelphiaost med rostad paprika, lök, sambal oelek, oxfond, persilade, spiskummin och vitlök som jag blandade med färsen. Blev riktigt gott med sallad, haloumi och melon. Känns som om det gärna blir nåt kött och sallad. Måste bredda mig lite men jag har ofta inte planerat så lång tid i förväg...


Fint ute! Granarna skjuter så att det blir alldeles ljusgrönt i skogen! Den enda som inte är lika fint är myggen som verkar ha anlänt i afton och varit enormt sällskapssjuka...


Härligt med sol även på kvällen!

Maken åkte och jobbade ett tag och jag har gått runt och funderat på hur man ska hinna allt här hemma. Nej, jag är inte stressad - tycker bara att det är massor som borde göras och som jag inte ens vet om jag vill börja med. Det är kanske den som saknas. Viljan alltså. Jag tittar på rabatterna där perennerna slåss hej vilt med gräs och maskrosor... Borde verkligen! Ser också på mina planteringslådor där det växer oerhört spartanskt. Gräslök, timjan och mynta verkar ha överlevt men borde få sällskap... Fläkten i köket måste bytas och ska vi ta bort skåpar för att göra plats åt en snyggare modell blir det till att börja riva...

Så fast att jag har klippt gräset och planterat i alla krukor och målat fönster och trädgårdsmöbler så är det massor kvar! Och då har jag inte räknat upp allt som maken har på sin lista eller lagt in storstädning av huset. Samtidigt känner jag att all tid som är ledig borde spenderas i solen för att ladda batterierna inför en lång vinter. Det känns som det jag helst vill prioritera. Förutom att jobba då. För det måste man ju för att överleva!

Har förresten fått ett jobberbjudande som jag måste ta ställning till i helgen. Det kommer att innebära att halva min arbetstid går åt under flera månader så det tål att tänkas på. Angenämt men svårt. I så fall får jag nog stryka lite annat. Och då menar jag inte kläder... För det gör jag bara när det behövs! 


Nej, jag ska inte förstöra den här underbara kvällen med att fundera på det som ska göras! Just nu sitter jag i uterummet och njuter i kvällssolen! TV:n är på och jag valde Friidrott framför Nationaldagsfirande. Blir nog en kopp kaffe nu och tillbakalutat slappande! Det är väl ändå ett bra sätt att fira?


#1 - - Ola Theander:

Sällskapssjuka mygg. Visst är du litet för snäll mot de små flygande rackarna..?
Härligt att läsa dig. Varje gång.

Svar: Jaaaa, jag är nog lite snäll! Men så har jag inte blivit biten än heller... Kul att höra av dig igen! :)
Monica Lindgren