Torka?

Nu mina vänner ska jag villigt eränna att det är lite nyhetstorka... För just torkning är väl det jag ägnat mig mest åt idag! Började med ett skönt uppvaknande efter ännu en hel sovnatt - god sömn är kanske inte det roligaste att skriva om men fan så viktigt! Sedan skuttade jag upp och rev ur sängkläderna som åkte in i tvättmaskinen. Tittade mig själv i spegeln och insåg att jag måste välja mellan att gå och duscha eller stanna inne och städa. Jag valde städning...

Kanske inte det roligaste men jag hade ju bara börjat med köket i fredags när maken bytte fläkten och det var verkligen dags att fortsätta. Så här kan vi ju inte ha det?
 

På ytan kan det väl se lite kul ut men med jämna mellanrum måste man attackera det ordentligt för att det ska bli rent. Och nu pratar jag inte bara dammtorkning...
 

Nej, jag började med att rengöra alla luckor som hade ett nätt flottlager längst ut - blandat med damm och lite bortskavda färgfläckar... Kanske inte jättesnyggt på ett kök som dessutom suttit i huset sedan det byggdes 1978.

Därefter blev det uppdiskning av alla dammiga köksredskap, storrengöring av det rostfria, tvättning av alla kryddburkar och bortplockning av allsköns papper som på något sätt alltid hamnar i köket... Fortsatte med att färgbättra allt det bortskavda och teakoljeputsade varenda lucka tills den blänkte!
 

Nej, det är fortfarande inte något nytt kök men det är fan så rent! Det får räcka just nu!

Att byta kök har stått på listan så länge jag kan minnas men det finns alltid någon hake... Ibland är det pengar, ibland beslutsångest, ibland ork och ibland tid - ja, man måste ju ha tid och ork att leva i röran även om man inte gör allt själv. Och att ha det rörigt stressar mig faktiskt. Så perioder när jag har mycket jobb vill jag heller inte ha något projekt igång hemma. Och det är svårt att hitta ett kök med samma kvalitet. Vi har t o m trä inne i skåparna... Ja, vi får se. Det finns alltid något att skylla på och snart är väl luckorna moderna igen... Haha!

Firade städningen med en härlig löprunda och ett givande möte! Kändes som en bra avslutning på dagen! Nu borde jag stå ut med köket ett par veckor till och då återstår bara att låta resten av huset genomgå samma behandling... Men imorrn måste jag också göra bort lite ekonomijobb eftersom det äntligen börjat rulla in lite pengar - som ska rulla ut! Tjolahopp!
 
 
#1 - - Bojan:

Stort tack för en intressant och givande blogg! Läser den med stort nöje!
Angående köksluckorna tänkte jag: varför lämnar de inte in dem för sprutmålning i en ljus nyans, målar eller byter kakel och ev. byter bänkskivorna så vips är köket som nytt! Men det är ju bara jag...

Svar: Tack snälla! Kul att du läser! Och köket är ju ett träkök med lösa "speglar" i mitten vilket gör att färgen spricker om man lackar dem. Därför har det aldrig blivit av. Och bänkskivorna är bytta en gång men kan nog bli det igen! Kaklet byttes ut mot rostfritt för några år sedan och det gillar jag fortfarande. Vill egentligen ha ett vitt kök men vi får se. Det funkar ju! Ha det bra!
Monica Lindgren