Raw-rouwlit'!

När jag började skriva "Raw" så kom jag plötsligt att tänka på Hipp-Hipps kurser i engelska som var så vansinnigt roliga! Nu var det ju inte det jag egentligen skulle orda om men den här kvällen har varit lika rå-rolig som deras skämt! Vi har dessutom lärt oss massor med nya saker!


Dagen har flutit på med jobb, ärenden och hemgjord pizza till sen lunch. Sedan blev det att skynda sig iväg för att träffa kamraterna i hälsogruppen "Kasam" och Anki som bjudit in till lite nya aktiviteter!


De som ville fick nämligen inleda kvällen med att väga och mäta sig samt att köra ett effektivt träningspass med "Tabata" - man gör olika övningar som upprepas i högt tempo i 20 sekunder, sedan vilar man 10. Detta upprepas 7-8 gånger och med lika många övningar. Typ. Det var i alla fall djävligt jobbigt och jag känner att träningsvärken både ackumuleras och minskar eftersom man på något sätt håller sig varm när man tränar flera dagar i rad. Imorrn är vi tilbaka på Indoor Walking igen!

Därefter började det råroliga! Vi hade nämligen bjudit in kanonfina Lisa Renberg (för övrigt min favoritledare i Indoor Walking!) som skulle prata om Raw Food - och även laga mat tillsammans med oss!

Väldigt intressant att få lära sig mer! Ni ska få några axplock: När man lagar Raw Food värmer man bara upp maten till max 42 grader (om man inte äter den kall). Detta gör att vi lättare kan tillgodogöra oss näringsämnen samt frigör också enzymer som hjälper till att smälta maten bättre. Men inte nog med det. Den ger oss också ökad mängd (eller frigör bättre?) våra Biofotoner - det är energi i kroppen som får oss att spraka, lysa och vara mer spirituella! Ja, jag vet inte om jag uppfattat allt korrekt men om jag skulle få ökad mängd biofotoner så sprängs jag väl... Haha! Ja, ni förstår ju att jag pratade onödigt mycket även ikväll... (Måste bättra mig!)

Hon förespråkade också lokalproducerat, ekologisk mat och råvaror som gör oss mer basiska - vi är generellt oftast försurade (är jag förvånad?). Effekterna av Raw Food-kost är bl a lenare hud, bättre syn, bättre sömn, mer energi, bättre mage, man lever längre och får ökad energi! Det ni! Nu tänker ni väl alla att jag omedelbart ska övergå helt till detta men vi har ju ett par hakar... Kaffe och snus... Tror ni att det ingår? Nääääeeee.... Men man kan faktiskt äta denna kost till hälften och ändå må bättre. Det viktiga är dock att äta den kalla maten först.

Sedan tog vi plats i köket eftersom vi också skulle få provsmaka!

Här började Lisa med att göra en grön smoothie med spenat som bas. Gröna blad är generellt oerhört nyttiga! Och trots att vi distraherade med prat och skratt så behöll hon fokus!

Hon mixade det gröna med vatten, bananer och lite jordgubbar!

Sedan var det bara att hålla fram glaset och bli serverade!

Ja, det såg väl inte jättegott ut i färgen men smakade väldigt bra! Det här kan jag verkligen tänka mig att äta till frukost! Enkelt, snabbt och nyttigt!


Men vi skulle ju också få prova på att laga till en rätt och det fick bli en grön lasagne! Snabbt delade Lisa ut arbetsuppgifter - det var nämligen en mängd olika röror som skulle fixas! Här gör jag och Eivor en "nötost" av cashewnötter, pinjenötter, paprika, kryddgrönt mm. Nåt så djuriskt goooood! (Jag var däremot inte så snygg - men nytränad...)


Sedan lade Lisa ihop anrättningen! I botten la hon tunt skivad squash/zucchini, bredde över valnötsröra med soltorkade tomater...

...svarade på tusen frågor...

...fyllde på med nötosten...

...tomatsås...

...pesto på spenat (och en aning vitlök känner jag nu!)...

...svarade på mera frågor, lade på ett lager squash, mera nötost...

...mera tomatsås...

...för att till slut avsluta med marinerad spenat...

...mera squash och hackad avocado! Oj, oj, oj vilken anrättning! Den här kunde ha fått gå i ugnen om man hade velat (till max 42 grader) men vi skulle äta den kall.


Uppläggningen på min tallrik var inte den vackraste men jädrar så gott! Rörorna var hur smarriga som helst och till detta en kryddad vitkålssallad! Om vi blev mätta? Men nåååååååågot! Det här måste jag göra hemma!

Ja, vi fick ju också dessert som man faktiskt hade kunnat (och får!) äta hur mycket som helst av. En chokladmousse på cocosolja, avocado mm toppad med hallon! En helt suverän middag under lika suverän ledning av fina Lisa Renberg! Stort Tack till dig och alla i gruppen för att ni förgyllde den här onsdagkvällen med prat, skratt och goda smaker!
 
Nu är jag fortfarande mätt och börjar känna träningsvärken göra entré... Bara att gå och lägga sig med andra ord! Sov gott alla!