Cupcakes!

I afton har jag gjort något helt nytt - åtminstone för mig! Jag är ju väldigt bra på att äta sötsaker men idag har jag också fått vara med på en workshop där vi fått lära oss att dekorera sådana! Ja, förr i tiden skulle vi säkert ha sagt muffins med dekorationer på - men nu är vi ju inne i 2000-talet och då får man ta till lite nya grepp! Vi har alltså gjort cupcakes!
 
Jag hade förmånen att få komma hem till Linda som driver "Mina Magiska Bakverk"! Hon är ju en stjärna och jag har lagt upp många bilder av hennes tårtor som ju är något utöver det vanliga. Idag skulle vi få en liten inblick i arbetet! Här pratar hon om olika formar och kvaliteter och det är ju som vanligt att det dyraste är bäst! Förvånade?

Vi var fyra ivriga kursdeltagare där jag både var den som var äldst och den som bakat minst... Haha! Jag är nog i ärlighetens namn bättre på mat. Men villig att lära! Nyfiken är man ju hela livet!

Här fick vi också vara med och göra egen smörkräm som ju blir fluffigare ju längre man vispar. Linda har också lite andra knep för att få sina bakverk att smaka bra - och en del av hennes yrkeshemligheter får förbli hemliga eftersom hon ju numera också är företagare och ska leva på det här!

Ambitiösa och duktiga tjejer överlag! Jag jobbade nog mest efter principen "Quick and dirty"! Haha! Tålamod är inte min starkaste sida...

Men här har jag dock lyckats göra några knappar som ska bli dekorationer. Här tänkte jag skriva: Jag konditor? Knappast! Haha! Var får jag allt ifrån? Kanske ska fortsätta som komiker i alla fall...

Jag var i alla fall koncentrerad på uppgiften och här stansar jag ut ett lock.

"Men har du inte kavlat lite väl tunt?" Oooooooooj då....

"Gör om, gör rätt!" Hon var hård med mig men det är tur att jag har gott humör! Man får inte ta saker och ting på för stort allvar...

Mina kamrater var nog mer resultatinriktade. Eller så har de aldrig sett en så välkavlad deg... Ja, deg och deg. Det heter faktiskt "Sugar paste", och det man gör dekorationerna av heter "Gum paste". Så nu vet ni!

Här ser ni min lilla låda med aftonens produktion! Tre timmar gick fort kan jag säga!

Min snyggaste! Eller åtminstone mest kreativa! Sybehörscupcake med nål och tråd. Notera gärna sömmarna... Haha!

En av tjejerna var född i Filipinerna och hade både talang och flinka fingrar!


Fler söta cupcakes! Alla gjorde så vansinnigt fina kreationer! En rolig och kreativ eftermiddag där jag både skrattat gott och fått samma sinnesro som när man målar akvarell (på tal om mitt förra inlägg). Man sitter och pysslar och kan inte annat än koncentrera sig på det man gör. Det var dessutom kul!

Kvällens slutledning är dock att min ödmjukhet nu är ännu större inför Lindas kunnande! Det här är inte lätt och jag väljer nog att fortsätta köpa mina bakverk av henne! Hon är ju ändå bäst! Tusen Tack för en bra workshop och trevligt sällskap hela gänget!