Kultur och kreativitet!

Sista fullspäckade dagen håller på att närma sig sitt slut! Ja, det återstår ju mycket att göra innan jul men inga offentliga uppdrag utan mest pappersjobb och mail som ska iväg. Känns skönt eftersom jag måste erkänna att jag faktiskt är ganska slut som artist nu...
 

Sen hemkomst igår och stor glädje över bart väglag och att äntligen få se Skellefteås skyline! Jag var ju inte borta särskilt länge men när man vet att man har fullt upp när man kommer fram så vill man bara hem!

Idag så höll jag knappt på att ta mig ur sängen... Jag ville bara soooooova.... Men ett par koppar kaffe rätade upp läget och jag kunde kravla mig upp och iväg till Nordanåteaterns café där jag idag skulle vara moderator under ett arrangemang om Kultur och Kreativitet. Och vilken dag det blev! Fantastiska gäster/föreläsare och engagerad publik! 


Först ut var fotografen Paulina Holmgren som utnyttjade läget och valde att bli intervjuad i 40 minuter istället för att prata själv... Hygglo! Nu tvingades jag ju förbereda mig ännu mer... Haha! Men det blev verkligen inget problem. Ett roligt och intressant samtal med ett energiknippe som verkligen sprudlar av kreativitet och lust! Hon visade också bilder under tiden och det var roligt att se exempel på hennes olika uppdrag. Allt från resor i världen till olika uppdrag i Sverige där ishotellet i Jukkasjärvi blivit ett av hennes favoritställen! Hon är väldigt bra!


Nästa ut var konsthantverkaren och keramikern Margaretha Holmlund. Det blev en skön kontrast där man ändå kunde skönja vissa likheter i arbetssätt trots att deras uttryck är så olika. Jag gillade bredden på innehållet idag. Kändes bra med Margarethas långa erfarenhet och sätt att tänka jämfört med de mer explosiva. Men, som hon själv sa, så kanske hon håller ner sin explosivitet på ett bra sätt tack vare leran och dess mer långsamma egenskaper... Inte alls fel! Kungaskålen på bilden var också hur snygg som helst! 


Maria Bergmark på Monkey Mind hade fått arrangörsuppdraget av Kultur Skellefteå och skötte det med den äran! Hon hade satt ihop dagens program och valt ut alla som skulle vara med! Fantastiskt bra jobbat - allt flöt som det skulle!


Nästa gäst var konstnären, eller målaren som hon själv kallade sig, Amanda Mendiant från Piteå. Ni som besökt Bryggargatans bistro har säkert sett hennes stora tavla av kvinnan som ligger i randig tröja och röker? Hon är född i Paris och tillbringar mycket tid där för inspiration men bor och trivs med att jobba i Piteå.

Hennes pass inleddes med en film där hon färdigställde ett konstverk från första skiss till färdig tavla. Coolt! Hon är, precis som övriga gäster, oerhört begåvad och kan lägga ner tre veckor på att måla en tavla! Så klaga inte över att konst kostar lite pengar. Det är ju originalmålningar som någon verkligen lagt ner själ och hjärta i!

Det blev ett avslappnat samtal med en härlig tjej om vet vad hon vill! Läckrast var nästan den tavla som hon målat i uppdrag av Akustikum där hon fick uppgiften att fånga deras jätteorgel på bild! 


Sist men inte minst fick vi lyssna till Helena Strömbro Ershag som jobbar som Creative Director och Kommunikationsstrateg på KRUX! Jag var beredd på att intervju efter halva tiden men hon utvecklade sina tankar på ett så bra sätt att jag nästan inte hann ställa några pinsamma frågor... Haha! 

Att avsluta med hennes insats var perfekt. Hon knöt ihop säcken på ett bra sätt när hon berättade om byråns arbete och hur man tacklar kreativiteten - som ingen egentligen vill ha... Joo, hjärnan föredrar faktiskt ordning och det vi egentligen är intresserade av är själva resultatet av kreativiteten!

Vår kapacitet blev också rejält avslöjad:


Just det! Men deltagarna idag var inga genomsnittshjärnor utan sprutade ur sig massor med idéer som jag kunde samla ihop på slutet! Vi hade delat ut lappar som de fick skriva förslag på. Det vi ville veta var vad de tyckte behövs för att fortsätta den kulturella utvecklingen i Skellefteå. Att det ska bli fler såna här dagar var ett av resultaten. Sedan kom det önskemål om fler mötesplatser och ateljéer där man kan träffa likasinnade.

Kort sagt en jättebra dag som avslutades med mingelmiddag och mer nätverkande! Kände mig nöjd även idag och kom på något sätt in i andra andningen när jag gick därifrån!


Därför blev det en kort tur på stan för att se om jag kunde hitta lite julklappar men blev jag faktiskt snabbt trött igen. Åkte därför hem, drack ett par koppar kaffe och satte igång med ekonomijobbet som jag nu ägnat hela kvällen åt - men skönt att ha fått iväg fakturor och ordnat upp saker som släpat efter.
 
Imorrn ska jag ha sovmorgon och sedan städa, jobba färdigt(?) och skriva lista på de sista klapparna innan jag åker ut på stan! Här ska snart bara njutas av långa lediga dagar! Fast jag vet ju inteom jag är så bra på att softa... Får kanske träna lite! Haha!