Möten...

Mötesdag för hela slanten och hur trött som helst! Har suttit och pluggat text och nu somnade jag en halvtimme i soffan... Förmodligen för att jag behövde det. Annars har det varit full rulle och raka rör hela dan. Känner mig inte riktigt i någon kanonform men hade en utmärkt trevlig lunch där jag träffade många bekanta! Berättarfestivalen gör ju att det är mycket teatermänniskor i stan och det är alltid roligt!

Om mitt berättande passar in vet jag inte. Börjar fundera på texten men nu får det vara som det är. Jag är ju van att stå på scenen men kanske inte i det här sammanhanget. Är också i samma grupp som mer erfarna berättare som mannen på bilden:
 
Johan Theodorsson i en workshop om berättande.
Foto: Patrick Degerman/Berättarfestivalen
 
Så här ser i alla fall programmet ut imorron kväll på caféscenen på Nordanå:
 
19.00 Berättarlördag på Nordanå: Berättare härifrån och därifrån
Ett möte på scenen mellan våra egna lokala berättare och gäster från övriga berättarvärlden – med berättelser härifrån och därifrån, från nutid och dåtid.

En högst vänskaplig duell där berättarna inspireras av varandra och berättarkraften samsas med lyssnarglädje. Medverkande denna kväll är:

 

Lenka Morávková, från Pardubice, Tjeckien (Skellefteås vänort). Framför sin komposition "Touching Huesca " – ett kollage av samplade röster och livesaxofon. 

Musa Dalmar (Skellefteå/Somalia) läser dikter på sitt eget språk och på svenska. 

Pone Shams Hakimi (Skellefteå) berättar och sjunger om "Vargaflickan" som växte upp med vargar. 

Johan Theodorsson, berättare från Stockholm. Spelar även berättarföreställningen Maria Johansdotter under festivalen. 

Monica Lindgren, välkänd komedienne från Skellefteå – nu i en delvis ny roll.

Dessutom kommer en gästberättare från Skellefteås vänort i Tjeckien, Pardubice, att medverka. 

 

Fri entré. Fikaförsäljning.

 

Ja, jag ska i alla fall göra mitt bästa! Och nu ska jag äta lax!