Tack för festen!

Härlig söndag! Började med min efterlängtade sovmorgon, drack lite kaffe och for sedan ut på en härlig löprunda! Skön luft också! Lite lunch, dusch och iväg på Matfesten som jag verkligen uppskattar! Temat och innehållet är helt i min smak! God mat och trevliga människor! Ja, nu är jag så där äckligt positiv igen men det kan inte hjälpas! Haha!
 
Maken tillverkar elementskydd idag så jag fick sällskap av finaste syrran med familj! Vi köpte naturligtvis var sin våffla som jag blivit så förtjust i! Inte hälsosamt men jädrigt gott! Och vi hade alla motionerat och då kan man unna sig lite godsaker!
 

Syrran blev nöjd! Och jag tackar för att ni bjöd mig på fika idag!


My blev nöjd (ja, Martin också men han åt för snabbt för att jag skulle hinna fånga honom på bild...) och hade chokladsås i hela ansiktet!


Jag blev förstås mer än nöjd över denna smaskiga läckerhet!


Och My är det närmaste ett norrländskt Guld man kan komma! Sedan gick vi runt på området, kikade på skördemarknaden och köpte lite godsaker!


Det pågick en företagstävling och vi hann kika på juryns utlåtande! Här ser ni Leif Mannerström prata om sin bedömning av de olika rätterna! I bakgrunden sitter hans fru som verkar ha bra koll på vad han säger...


Men det var förstås Ella som var juryns ordförande och som fick lyfta de olika lagen och rätterna. Jag fick också möjligheten att tacka för den fina boken och bjuda in Ella till vår premiär i Skellefteå 23 november då hon återigen är här uppe! Att det också är hennes födelsedag gör ju inte saken sämre! Hon kommer och vi ska fira dig Ella!


Vann gjorde Gröna Navet som jag tror är en intresseorganisation för lokalproducerat och ekologiskt? Rätta mig gärna om jag har fel. De presenterade i alla fall en lammrätt som såg otroligt god ut! Måste kolla om det kommer recept...


Och så fick jag äntligen möjligheten att smaka och köpa ost från Svedjan av de fina bönderna Per och Johanna som maken och Marit Israelsson följde i en reportageserie för 13(!) år sedan. Det blev ett tight samarbete och de blev även hembjudna till oss. Tiden går fortare än man tror och de har alltså utvecklat sitt lantbruk och gör numera också ost. Den smakade ljuvligt och jag kom hem med två olika sorter! Stor Kram till er från mig och maken och Lycka till!


Efter inköp av grönsaker och lite skinchips från Nyhéns så började vi vända hemåt! My fick träffa Norris ännu en gång och sammanfattade också årets Matfest:


Tummarna upp!

En bra dag så långt och nu blir det lite jobb, lite betalning av bortglömda räkningar (huga!) och lammfilé till middag! Inte illa det heller! Jag säger som Sture Karlsson (diktande bonde från Övre Bäck) brukade säga: "Mat'n jer halve föa! Rest'n jer Kultur!"