Full fart och nytt kulturhus?

Ja, herregud vilken dag. Massor med roliga möten men det känns som om tiden inte räcker till. Jag vill ju vara med på allt! Jag är ändå nöjd med dagen men ännu mer med insikten att jag faktiskt får tycka som jag vill! Nåja, vi tar det väl från början!

Startade dagen med att vakna tidigt (av mig själv!) och sätta igång med mailande och annat inför färdigställandet av reklamfilmen!


Nu är jag rädd för att ni kommer att bli plågade i TV-apparaterna några veckor med våra muntra nunor!


Njaaaa, och en argsint.... Haha! Passa på att boka platser nu eftersom det brukar gå ganska fort när reklamen börjar rulla. 0910-45 25 15 är telefonnumret till Turistbyrån. Annars finns vi ju på Ticnet.
 
Åkte ned på stan för att göra lite affärer med Mats och göra klart allt inför sändningarna! Kul att träffas och både prata business och surra om livet i allmänhet! Vi bestämde oss för en nostalgikväll i januari och det kommer att bli kul!

Här skriver jag på kontraktet med... Per Morberg? Jag ser dock mer nöjd ut.... Sedan på stan för lite ärenden och hem för att hinna äta middag innan det bar iväg på nästa möte.

Jag ville gärna vara med på diskussionen om nytt Kulturhus. Ikväll var Patrik Örnkloo inbjuden för att prata om Kulturens Hus i Luleå. Den första i en rad diskussionskvällar som jag tror är väldigt bra! Ganska många intresserade och bra samtal och frågor!

Jag gillar ju verkligen det här huset och tycker att det har mycket som Skellefteå både kan ta lärdom och inspiration av. Det var här jag upptäckte att jag ju har en bestämd åsikt om det här bygget och att jag får tycka vad jag vill. Kände mig som en politisk vilde eftersom jag aldrig kan hålla klaffen men meningen med kvällen var ju att ventilera åsikter och det har jag verkligen gjort! Ganska högt... Haha!
 
Så här går diskussionerna i Skellefteå: Västerbottensteatern behöver nya produktionslokaler där man kan utvecklas som den regionteater man är! Håller fullständigt med eftersom gamla Socialbyrån inte var något kul hus ens på min tid (1986-2002)! Det finns för få replokaler och bara en riktig scen där man bara kan ta in 150 personer. Ynkligt!
 
I Skellefteå har man så pratat om att bygga ett kulturhus där teatern ska inrymmas. MEN. Inte bara den. Man vill bygga ett hus som ska klara allt och det tror inte jag är möjligt. Om det nu inte blir jättestort! Och då menar jag jätte-jätte-stort!
 
Kulturens Hus i Luleå är ca 7000 m2 och där ryms Konsthallar, Lokaler för Konferens & Konserter och Biblioteket. Superfint, välorganiserat, folkligt och en fantastisk mötesplats som både har café och restaurang. Det strömmar hela tiden människor genom huset och verksamheterna befruktar varandra! Härligt! Jag tycker, efter att ha varit där några gånger, att biblioteket är en förutsättning för det folkliga - för att man ska nå "vanligt folk" och inte bara de redan kulturfrälsta!
 
Västerbottensteatern behöver ca 6000 m2 till nya, fungerande och ändamålsenliga lokaler. Teaterns behov är väldigt speciella då man producerar föreställningar, bygger dekor, repar, har lokaler för kansli, kostym och rekvisita mm. SAMT scener för att spela föreställningarna! Eftersom scenerna många gånger också används för repetitioner så är det oerhört svårt för andra att komma in och gästspela. Teatern behöver med andra ord ett helt eget hus - precis som Norrbottensteatern (som ju ligger granne med Kulturens Hus) för sin egen verksamhet och dess utveckling! Teatern servar dessutom hela länet och är verkligen värd denna satsning!
 
MEN - och det var här jag kände att jag verkligen hade en åsikt som jag måste följa - jag tror inte att ett Kulturhus och ett Teaterhus är samma sak! Man kan inte kompromissa sönder Kulturens behov och tro att det räcker med bara ett hus. Vi bygger ju heller inte en stor hall för ALL idrott! Vissa idrotter (som t ex hockeyn) behöver egna lokaler för sin stora verksamhet. Precis som teatern.
 
DÄRFÖR tycker jag att det är realistiskt att planera för två hus - eller varför inte ett helt kvarter! Ikväll hörde jag att busstationen är ett av alternativen och ytan där uppgår till ca 6000 m2 (om jag inte minns fel). Antingen bygger man på höjden, eller så tar man ännu en tomt i anspråk och bygger ett helt, eller två kvarter! Man kan tänka sig att de båda husen är sammanbyggda och att man har gemensam reception och biljettkassa (skulle spara pengar och energi). Utöver detta så betalar varje del sin egen hyra och har sin egen verksamhet. Kulturförvaltningen tar hand om Kulturhusets verksamhet och anställer driftiga personer som kan lägga egna program och köpa in olika arrangemang för en bred verksamhet. Teatern tar hand om sin verksamhet och de två "husen" drar publik åt varandra! Att biblioteket då ligger i Kulturhuset tror jag vore fantastiskt bra eftersom gemene man då också lär sig att komma till teatern! Som jag ju älskar!
 
Jag tror att jag trampade teaterchefen på tårna ikväll men jag vidhåller fortfarande bibliotekets närvaro för folkligheten. Jag tror aldrig att teatern får samma genomströmning dagtid. Så är det i alla fall i Luleå och man måste väl dra nytta av andras erfarenheter. Därför tycker jag att det är dags att jämka ihop förslagen, tänka storskaligt och verkligen satsa på Kulturen när man nu för en gångs skull ska göra det! Så bygg två hus med gemensam reception och biljettkassa!
 
OCH - blir detta för dyrt eller omfattande så bygg ett Teaterhus nu och ett Kulturhus senare. Men planera så att de kan dra nytta av varandra! Kompromissa inte sönder allt!
 
Herregud vad jag gick igång... Men jag var bara tvungen att skriva ned mina tankar för att ha dem kvar till en annan dag. En dag då jag kanske har glömt vad jag tyckte? Haha! Nej, så enkelt är det inte. Jag känner att det här är min åsikt i frågan och då får andra tycka vad de vill. Förmodligen får inte jag bestämma heller men huvudsaken är ju att det blir bra! Och centralt! Och stort! Och innehållsrikt! Och - nu ska jag nog ge mig för ikväll...
 
Hann också en sväng efter mötet för att träffa min underbara hälsogrupp och kom nog in där också med andan i halsen och engagemanget på topp! Det har lust att bli så när jag går igång... Sov gott alla och tänk alltid: Vill jag ha rätt eller vill jag vara lycklig? Då blir det också enklare att ta motgångar eller beslut som inte följer ens egen vilja! Jag ska börja träna redan nu. Det behövs! Haha! Sov gott!
#1 - - Therese:

Håller med dig Monica här är det viktigt att tänka till och verkligen analysera behoven. Skellefteå behöver ju både nytt teaterhus och kulturhus. Spännande utveckling. Får exilbor lägga sig i månne?

Svar: Självklart Therese! Jag tycker att alla åsikter måste beaktas!
Monica Lindgren

#2 - - "A":

Vad tror du,ska vi starta upp ett nytt parti??Som gör att det händer mer och att fler blir glada."Jag behöver inte vara chef,det räcker att jag bestämmer".Vad tror du/ni

Svar: Jaaaaaaaa! Jag hade bara Emmas parti att tillgå och det kanske är blir lite ensidigt. Hon har ju bara kvinnopartiet BVK - Bort Ve Karlarn'! Jag tror som du att det måste hända mer i Skellefteå! Jag tror t o m att vi skulle kunna bestämma ganska mycket tillsammans! Let's go!
Monica Lindgren

#3 - - Nicklas:

Det är bara hoppas att Skellefteå inte bara tar lärdom av Luleå utan även av Umeås ej ännu färdigbyggda kulturhus, Kulturväven. Det stora felet i Umeå är att man började med att bestämma hur huset skulle se ut (och det kommer att bli snyggt, något annat kan man inte säga) istället för att se vilka verksamheter som skulle vara där och vilka lokalbehov de har. Det hela har resulterat i att den lokala arkitekten som skall utforma detaljplaneringen sliter sitt hår och sitter med skohorn för att få saker och ting att rymmas.

Svar: Oj! Ja, nästa informationsmöte blir med en av personerna bakom ert projekt! Ska bli väldigt intressant! Vi pratade mycket om verksamheter på mötet och det är ju det som måste styra - och har gjorts i Luleå. Ja, följetongen fortsätter! Jag kommer garanterat att rapportera!
Monica Lindgren