Lagom bra dag!

Jag har varit trött hela dagen och det beror garanterat på min lång-långa natt! Alltså ställer jag väckaren imorrn så att det blir en mer normal dygnsrytm. Men förmodligen kommer jag att vakna tidigt även utan väckning.

Nåja, dagen är inte slut ännu och jag var ju iväg på en mycket bra föreställning på Västerbottensteatern; "Stenar i fickan"! Välregisserat och välspelat av Göran Hansson och Micke Lindgren som gjorde massor med roller utan att byta kostym en endaste gång! Jo, de tog av och på sig en mössa men det var också allt. Därför imponerades jag stort av både kroppsspråk och dialekter!


På plats i foajén på teatern där den händiga och piffiga rekvisitören Berit gjort roliga bollar som skapade vårkänslor! Kul!


Scenografin var ren och sparsmakad signerad Helena Weegar som alltid gör ett bra jobb! Jag gillar när ljus och projiceringar hjälper till att illustrera i övrigt ganska rena miljöer! Sedan gör ju skådisarna resten!


Ja, här ser ni scenen i starten där det kommit bilder på skärmarna och ljuset förändrats. Snyggt! Halva teatersverige använder ju projicerade bilder idag och det är mer och mindre lyckat. Här tyckte jag att det blev en bra blandning och ganska "lagom" mycket. Lagom är ju ett jäkligt trist ord men var det enda som passade i hastigheten! Den här bloggen får ju inga litteraturpris... Haha!

Hur som helst handlade pjäsen om den lilla människans drömmar och deras förverkligande. "Du har ett värde!" och "Ge inte upp dina drömmar!" skulle vara viktiga ledord men jag tyckte nog att själva innehållet drunknade lite i det utomordentligt komiska! Och det är inget negativt med det. Jag tyckte att de gjorde helt suveräna personporträtt bara med att förändra röster och kroppar. Många var obetalbara och Göran Hanssons "Miss Giovanni" var en skrattbomb! Tyvärr var publiken ganska försiktig så jag vågade inte riktigt skratta så högt som jag ville... Men jag hörde i pausen att de andra också var "mycket roade"! Vi har nog roligt på lite olika sätt...

Så mitt slutbetyg blir: Jädrigt bra rolltolkningar men kanske en lite väl lång pjäs som innehållsmässigt inte riktigt berörde. Eller så berodde det på att de inte vågade lyfta fram det tragiska av rädsla för att komiken skulle gå förlorad? Jag vet inte. Men absolut sevärd och riktigt bra skådespeleri!


Efter att ha kramat om skådisarna studsade jag hem och snodde ihop en kycklingsallad med getost, soltorkade tomater och lite annat gott. Lagom (igen!) snabblagad middag som hann bli precis klar innan maken kom hem från jobbet!

Lagom (ännu en gång!) till middagen började det också falla snö som ligger kvar i träden så aprilvädret är redan här! Nu fattas bara sommartiden och sooolen! Men den får vi kanske imorrn? Då blir det också träning igen i någon form och fortsatt städning av garderoberna! Lagom mycket städning...

Men egentligen använder jag för mycket ord för att ens vara i närheten av lagom. Systerdottern My gjorde det bättre när hon sammanfattade sin dag; "Jag har varit hemma och varit sjuk och bajsat." Katching!