Inspirationsdag!

Det blev full huggning från start idag eftersom det redan nu är kväll och jag just kommer hem efter en väldigt trevlig inspirationsdag för kvinnliga företagare som arrangerades av Skellefteåföretagarna och Tillväxt Skellefteå. Jag skrev färdigt punkterna till det timslånga anförandet jag skulle hålla redan igår men sent på kvällen kom jag på att det nog vore bra med lite Power Point-bilder också... Det har alltid lust att bli lite mer ju längre man jobbar med en sak. Åtminstone är det så för mig!

Därför blev det direktstart med bilderna och jag hann bli klar med både dem, lunch och piffning innan det var dags att åka till Aurum! Och när jag väl kommer till det hotellet så vill jag hinna med att krama om sötaste Maha som jobbar där!


Hon vill aldrig vara med på bild men är ju för gullig! Kul att hinna träffa dig! Därefter var det dags för oss att börja eftermiddagen!


Ingrid Bäcklund från Skellefteåföretagarna var den som tagit det utmärkta initiativet och också såg till att vi fick ett matnyttigt program! Tack ska du ha! Det är ju väldigt roligt att träffa andra likasinnade och utbyta erfarenheter och idéer. Som singelföretagare blir man ofta väldigt ensam och det är ju så de flesta företagen faktiskt ser ut.


Årets företagare 2011 berättade mer om sin webbaserade verksamhet i "immun.se". De säljer bl a pulver som innehåller antioxidanter i massor och på frågan om det fungerar så har Carina Wallmark (bilden) faktiskt blivit frisk från sin cancersjukdom! Företaget driver hon tillsammans med Ann Lundström. Måste testa eftersom det också skulle vara kanonbra om man vill slippa förkylningar...


Janne Holmstedt från Swedbanks Företagsförmedling berättade mer om fördelarna med att köpa befintliga företag istället för att starta upp från scratch. Bra info! Tyvärr är det väldigt få kvinnor som hakar på just detta. Kan bero på att vi tar på oss ett större ansvar för familjen och också är mer rädda för att skuldsätta oss. Men att "Kvinnor kan" var vi helt överens om!


Carola Marklund har just köpt Skellefteåmässan och berättade om sin företagsverksamhet. Mässan återuppstår i år och vi hoppas att det ska gå bra!


Och sedan var det dags för mig att få det längsta passet. Jag tyckte att en timme kändes långt men jag fick "dra på" på slutet för att hinna få med allt! Det kändes i alla fall bra och alla verkade nöjda. Men jag hade nog kunnat surra en timme till... Svårstoppad? Neeej, entusiastisk! Haha!


Vid min sida under dagen hade jag supertrevliga Karin Lundström Rawden som jag träffat tidigare på hennes systers bröllop men det borde vara över 25 år sedan. Kul var det att hon nu flyttat hem från Bryssel och bestämt sig för att starta eget i Skellefteå! Norran gjorde rep på henne när hon jobbade utomlands och det var inte helt oväntat maken och Olle som hade varit på besök!


Dagen avslutades med ostprovning från Sonjas Delibod! Så gott!


En förhöjning av upplevelsen var också att Sonja närvarade och berättade mer om både sig själv, ostarna och kärleken till verksamheten!

Sedan blev det middagsbuffé men jag bröt upp ganska tidigt eftersom jag fortfarande inte är helt frisk. Slemhostan är ingen lek men jag tror faktiskt att den tack vare all dryck faktiskt är bättre! Nu blir det mer the!

Tack alla trevliga kvinnor (och två män som försvann innan det var dags för mig. Rädda?) för en väldigt härlig och inspirerande eftermiddag och kväll!
#1 - - Anonym:

Trodde inte att jag skulle bli rädd av 20 starka kvinnor, men du har rätt Monica, jag blev rädd och kände mig Som ett objekt när så många kvinnor stirrade på mig. Lite kränkt också faktiskt, vill bli sedd för min kompetens inte bara granskad från topp till tå. Synd dock att missa ditt föredrag, var säkert inspirerande.

#2 - - Monica:

Haha! Ja, vi ser ju gärna män som sexobjekt men jag lyssnade faktiskt! Också! Nog ska du hinna lyssna på mig!