Dubrovnik - Femte dagen!

Mankell skrev ju om den femte kvinnan så då kan jag väl skriva om den femte dagen. Jag kan väl kanske inte jämföra mig med hans författarskap - men nog är det nära... Haha!

Nåväl, ännu en fin dag här i Dubrovnik! Solen sken från en klar himmel när jag äntligen masat mig upp ur sängen! Jag skulle behöva en låååång sovmorgon men jag får väl ta en när jag kommer hem. Nu stiger jag ju aldrig upp före 9.00 så man kan väl säga att jag får viss sovmorgon i alla fall... Vi åt frukost, tog på oss gympadojorna och började dagen med en promenad längstefter gatorna. Tycker att det är skönt att få sträcka ut och inte bara gå uppför trappor! Men nu är det väldigt, väldigt kuperat här så det blir gott om backar i alla fall!


Kort paus vid ett fotbollsmål men jag ser ju på min hållning att någon bra "keeper" blir jag aldrig... Det var dessutom en 10 meter lång plan, bestående av en väg som sluttade oerhört kraftigt... Svårspelat!


Men det låg ju på den bruna, busiga gatan och då får man larva sig!


Hittade några renoveringsobjekt på vägen men inget som vi lagt in anbud på...


Nej, inte det här heller... Men det låg mitt i annan bebyggelse och borde kunna renoveras upp för områdets skull. Ja, det finns säkert en köpare även till detta!


Jag bestämde mig också för att linbanan får vara. Vagnarna åkte över huvudet på oss och jag kände ingen längtan. Man kan inte gilla allt!


Tighta parkeringar! Men jag antar att de väljer mellan att själva skrapa sidan än att låta fartdårarna som passerar på vägen göra det... Folk kör ganska fort och man kastar sig inte övergångsstället utan att titta två gånger!


Och höjdskillnader finns det som sagt överallt! Här har man gjort en gata där vallgraven en gång har legat! Jodå, vi har promenerat där nere också! Vi går som tåget när vi är borta! Utan förseningar!


Hittade ett lägenhetshotell till mig! Köpa?


Fanns även ett till Kiki! Intresserade?


Och skyltarna är roliga. Kroatiska är inget enkelt språk och den här frisersalongen heter som om man skulle prata låtsasutrikiska: Frizerski salon!


Dubrovniks fulaste trädgårdstäppa? Vem fanken har planterat en kaktus mitt på gräsmattan? Haha! Ser ut som... Ja, inget man vill sätta sig på i alla fall! Haha!


Vinkevink! Ännu en spegelbild från Kroatien! Den förra var från Brac med hela familjen! Skön promenad om än lite varmt! Men en timme var vi ute och det är bra! Och svettigt!


Maken gick i mål först! Men han ser också lite medtagen ut...


Sedan packade vi för stranden igen! Det ska bli lite sämre väder så man borde ge brännan ett par timmar till! Det blåste härligt idag! Bara att njuuuuta!


En engelsk möhippa förgyllde tillvaron för alla! Eller förgyllde och förgyllde... De var väl 20 stycken och maken började fråga om vuxna kvinnor kan skrika så där mycket? Och jo, det kan vi! Haha!


Sjön suger så det blev lunch på favoritstället idag igen!


Här en glasögonbild till Emilia! Alltid upp och ned! Här var jag fortfarande glad och hade gjort dagens lunchbeställning!


Här har möhippan gjort högljudd entré! Jag har mött mina övermän när det gäller skrik och prat! Joooo! Och den högröstade bruden ledde också allsånger! Alla sjöng glatt - i helt olika tonarter! 


Men till slut fick vi vår tallrik med Mixed fish! Musslor, havskräftor och en aborre? Nja, kanske inte men väldigt gott det här också!


Sedan blev det bad - ett antal gånger! Vågorna sög in en mot land och det var verkligen urhärligt att bara ligga och flyta med!


Den här lilla killen hade hur roligt som helst! Vågorna kom som en vägg och sköljde över honom! Jag skulle också ha kunnat stå där länge! Ibland vill jag faktiskt vara barn igen!


Full fart på vattnet! Vackert och kraftfullt på alla sätt!


Och den här blågröna färgen på havet tycker jag är så snygg! Vi hade inte kunnat valt bättre plats att åka till! Här finns verkligen allt! Nu blir det vila en stund och sedan middag nere på stan och lite strosande!

Och trappor hem... Bara att trampa på! Tjolahopp!