Vilken sommarfest!!!

Äntligen blev det partydag! Ja, det var alltså igår men jag har varit så trött att bloggen inte uppdateras förrän nu... Det blev med andra ord väldigt lyckat!!! Nu var jag i och för sig aldrig rädd eftersom jag bara bjudit så glada och trevliga människor! Ett stort Tack till alla gäster och till min familj som hjälpte till att göra detta möjligt! Jag avtackade ju mig när jag fyllde år och hade egentligen bara en önskan om en stor Sommarfest med alla kompisar. Nu blev det äntligen av!
  

Dagen började ju med strålande solsken men när vi skulle dra igång så kom det surdimma... Tur att alla som kom var glada ändå!


Urban och Helena var först på plats och presenten i påsen ska jag visa en annan dag... Jag hade bett alla att inte köpa presenter utan istället ta med sig något hemgjort som en sång, dikt eller annat. Jag fick många olika bidrag som heminlagda grönsaker, rabarberchutney, sketcher och lekar samt faktiskt också presenter, presentkort på Bryggargatan och en resa till Barcelona eller London med vårt kompisgäng! Tack alla fina!


Och vid alla stora fester behöver man vakter! Näääee, det här är Sara och Peters gullige son Linus som skulle ha varit med men tyvärr blev utkallad på jobb.


Alla börjar samlas på vår baksida och det blev genast så där stimmigt och glatt som det ska vara!


Familjens sötaste brudar! Emilia och Oskars tjej Lisa!


Och jag med finaste Emilia!


Mycket kramar fick jag också och här är det Peter som jag lagt beslag på! Till höger står hans fru Sara och Bengts fästmö (säger man så nu för tiden?) Ulrica!


Oskar och Lisa var inte särskilt långt från varandra... Söööta! Här tar de emot familjen Jonsson och finaste Åsa som precis anlänt!


Gulliga familjen Jonsson! Emmy (kul att du också kom!), Roger och Karin!


Efter skumpa och mingel var det dags att börja äta! Herregud så glad jag var att jag inte lagade all mat själv. Man har ju fullt upp med annat fix innan det är dags för fest!


Glada miner i kön! Jag tyckte att det var så roligt att många av ungdomarna var med den här kvällen! Det gläder en gammal 50-åring! Haha!


Och den här goda buffén hade Food levererat! Röding, Rådjurstek, syltade kantareller, färskpotatissallad, matjesilltårta och annat väldigt gott!


Och jag rantade runt precis lagom mycket. Här är det vattenleverans. Annars skötte barnen påfyllning och det uppskattar jag stort! Vilka pärlor! Och här räknar jag även in "sonahustrun"! Bra jobbat!


Ja, ni ser ju: Finaste ungdomarna längst fram i tältet! Det blev kanonbra och väldigt skönt att sitta i när det senare började regna...


Här har jag fått fina Emmy till bordet! "Tits and teeth"! Jag skulle dock ha tagit något mer urringat...


Mats roade Karin och Roger och fungerade också som glad lekvärd under kvällen!


Fina Lisa och Oskar!


Fina Elice och Emilia!


Och här ser ni tydligt att jag också delat ut plasttandpetare till behövande till vänster!


Kul att Tage och Helen också kom! Här berättade Peter om sin nya framtand som tyvärr inte syns på bild. Jag berömde dock hans tandläkare för ett bra jobb där han också färgat in den nya tanden i snusgult... Haha! Det där var inte snällt men Peter har ju humor. Tanden blev som ni förstår väldigt fin!


Men här började det dra ihop sig. Mats är på väg att starta nästa avdelning på Sommarfesten. Nämligen Sommarteater! Han valde ut skådespelare och utsåg sig själv till den mest bärande rollen! Haha!


Och här ser ni scenen och logen - bastun blev välanvänd ikväll! Peter skötte tekniken och behövdes mer än en gång... Tack!


Publiken ser förväntansfull och glad ut!


Väldigt glad! Och vad tror ni det beror på?


Jo, Mats hade skrivit ihop en Stor-Stina där vi bytte roller! Haha!


Och Didrik var lika snygg som vanligt...


"Byborna" släckte törsten under tiden! Eller dränkte sorgerna! Haha! Det kan ha behövts...


Det hela slutade med att jag fick återta min gamla roll som berättare. Tusen Tack grabbar för ett kanonroligt inslag på festen!


Trångt och glatt även inne i logen! Vi är ju vana att byta om på väldigt få kvadratmeter...


Och det nyskrivna eposet fick jag som tur var behålla! Nöjd och glad!


Fler nöjda och glada!


Alla barnen! Men hallå! När avlade vi han till vänster? Jag minns inte ens förlossningen... Han verkar också vara mycket äldre än mig...


Åsa höll också så fint tal och gav bort en underbar betongfigur till trädgården med en naken och väldigt "layed back" kvinna! Kommer att bli min målbild den här sommaren! Tack!


Sedan skulle vi tävla lite! Damerna mot herrarna! Åsa och Bengt var lagledare och här singlas det femtiolapp för att se vem som vill börja första grenen som var skidskytte!


Carlsson var först ut och hade ett sånt klipp i steget att jag knappt hann fotografera!


Stabilt skytte! Det blev både stående och liggande!


Oskar älgade också på rätt bra och hade fina kurvtagningar!


Sköt som om han inte gjort annat!


Urban studsade fram och alla fick olika typer av "stilpoäng"!


Och en älgjägare måste ju pricka rätt! Tyvärr säger jag som hejade på damerna!


Tjejerna hade fin sammanhållning och gjorde t o m vågen när Kicki passerade! Höööög fart!


Bra skytte även här. Tror att det var Kicki som satte den snygga 10:an! Tyvärr räckte det inte...


Åsa var så snabb att det inte ens gick ställa skärpan!


I skyttet var hon ivrigt påhejad av maken Leif som hela tiden ropade: "Straffrunda!"


Man kunde se att hon är gammal skidåkare! Bästa tekniken!


Emmy fladdrade på och fixade det här trots kjolen!


Skyttet gick kanske inte lika bra men det kan bero på att hon håller bössan på ett helt nytt sätt... Herrarna vann alltså denna första gren.


Sedan var det dags för 6-krok. Det gällde alltså att gemensamt flytta vedklabbarna från ett ställe till ett annat och bara hålla i repet med en hand. Mats bad lagen ta ut deltagare enligt tre kriterier och hann inte nämna dessa innan Roger skrek "Kåt, Glad och Tacksam!" Hahaha! Nu var det kanske inte helt rätt...


Men tjejerna var jättebra och hade ett vädligt fungerande samarbete! Bra jobbat!


Herrarna såg bra ut till en början men det höll inte hela vägen. En viktig sak i en sån här lek är att prata med varandra och det tror jag att damerna är överlägset bäst på!


Men koncentrationen var det inget fel på!


Men det slutade lite mer tveksamt... Jodå, de fick med sig sista men fick inte upp den på slutet...


Tillbaka i tältet efter desserten så överraskades vi av grannarna som hade 40-årsfest! De sjöng både högt och gärna! Tack alla! Vi ville ju inte vara sämre så efter ett par minuters textrep så gjorde vi samma sak!


Här är det Åsa som leder kören där vi sjunger för födelsedagsbarnet Anna! Vilken låt? Ja, vi klämde i med "De sista ljuva åren"! Haha! Väldigt roligt!


Den avslutande leken fick vi ta inomhus där alla fick para ihop händelser och årtal. Grabbarna vann med en ynka poäng så jag väljer att säga att alla var lika bra! Sedan surrade vi på ett par timmar till och klockan blev nästan halv två innan de sista gästerna lämnade festen!
 
En så lyckad och trevlig kväll! Tack för att ni kom och uppfyllde min önskning! Kram på er alla!