My-yyyyyys!

Idag hade jag egentligen behövt blogga flera gånger eftersom jag känner att det är tusen tankar som rör sig i huvudet... Men, jag börjar väl så får vi se hur och var det slutar.

Börjar med det viktigaste: Sötaste systerdottern My! Eftersom förskolan var stängd idag så hoppade jag in som dagmamma på förmiddagen. Det är aldrig något större bekymmer eftersom hon är världens finaste unge men hennes mamma har lust att börja jobba väldigt tidigt; 07.30... Inte bra tid för en sjusovare som jag men jag ställde väckaren och kom mig upp i alla fall. Sedan har dagen gått som ett hejsan!


My hade packat ryggsäcken med lite olika prylar som kan vara bra att ha: Bollen, råttan, delfinen, Pingu... Det glada humöret har hon ju jämt med sig!


Efter att ha bollat lite så byggde vi med klossarna och noterade att av de medföljande pusselpapperen hade gått sönder...


Det blev till att tejpa och det gjorde vi länge! Och mycket! Bilden är fläckvis ganska tjock nu men väldigt hel! :)


Men man blir hungrig av att tejpa så vi tog paus för frukost! My bredde mackorna och det blev ganska mycket smör... Men smör ÄR ju gott! Jodå, vi hade skinka och gurka också!


Sean åkte vi till Maxi för att handla! Det kan inte vara så många kunder som blir så här glada över att hitta pärlhyacinter! Haha!

Det är hur som helst väldigt roligt att åka till affären eftersom man stolt får visa upp sin glada och charmiga systerdotter! Vi träffade många bekanta och min barndomskompis som också var där kände igen min lillasyster i My på en gång! Hon är väldigt lik sin mamma när hon var liten! Och hon var ju min "docka" när jag var 11 år så nu har jag fått en repris! :) Det som kanske är mindre roligt är att alla tror att jag är mormor... Haha! Men det bjuder jag på! Jag kan gärna vara extramormor! Också! När min kompis frågade vem My var hos idag så trodde jag att hon skulle säga "Moster Monica" men då svarade hon "Hos Ulf!" Haha!


Det var mycket som lockade den unga damen och hon fick flera saker i vagnen! Den här "Hello Kitty-Laptopen" köpte vi dock inte! Jag tror att hon skulle ha blivit besviken eftersom hon hanterar både iPad och iPhone hemma... Jag sa i alla fall att hon nog var för liten eftersom den var från fem år. Om hon trodde mig?


Nja... Måste i alla fall kolla lite närmare! Tur att det i närheten fanns "Hello Kitty"-drickor för fem kronor! Betydligt billigare! Hon skötte sig för övrigt med glans och vi kom hem med både kattmat, mjölk och grönsaker!


Sedan skulle jag laga lite lunch och My passade på att kika på tecknat samt förstärka lite bilder i den här Kalle Anka-boken! Det blev biffar och mer hemgjort mos även idag med tillägg av lite smörfrästa grönsaker!


Till dessert hade vi köpt frysta bär och glass! Fast hon gillade otroligt nog bären mer än glassen! Och till lunch hade vi också bjudit in den söta mamman:


Lilla söta syster Malin! Nu är de på väg till Umeå för att hälsa på kompisar och My hade t o m köpt små yoghurtförpackningar som hon skulle ta med till kompisen Elmer! Ja, det blev en go' och gla' förmiddag!


Fick också det här söta blomsterarrangemanget! Jättefint! Jag blir så glad eftersom jag älskar blommor men det var verkligen inte nödvändigt! Jag ställer gärna upp ändå! :)

Nu har jag vilat (sovit) en timme eftersom jag har en del jobb kvar att göra innan morgondagens underhållningsuppdrag. Det behövdes och jag känner mig pigg men kanske lite tidsoptimistisk eftersom jag trodde att klockan nyss bara var tre... Den är nu nästan halv sex! Vart tog dagen vägen? Men tiden går ju fort när man har roligt!

Och roligt har jag nästan jämt! En annan kul sak som händer är ju detta spelande i Wordfeud! Ni tycker nog att jag överdriver men spelet har verkligen också en social funktion. Jag blev helt manisk när jag började och lade till "random players" hej vilt för att ha minst 20 matcher igång! Nu har jag väl lugnat mig lite och nöjer mig med hälften men en del av dessa första spelare har jag kvar och med chatfunktionen har jag lärt känna en kvinna som bor utanför Stockholm. Supertrevlig människa som nu förmodligen vet det mesta om mig fast att vi aldrig har träffats! Jag vet också en del om henne och det är jätteroligt att ha den kontakten! Vi får kanske möjlighet att ta en fika någon gång när jag åker söderut? Vi kan ju sitta mitt emot varandra, dricka kaffe och spela? Haha! Man vet aldrig? Jag ska ju ner i februari!

Jag har ju också favoriter på hemmaplan och särskilt en som är min bästa motståndare! Det betyder att hon är väldigt svårslagen och det motiverar mig att tänka lite extra! Det kan aldrig vara fel att använda hjärncellerna? Åtminstone känns det här spelet betydligt mer konstruktivt än "Angry Birds"!

---

Men det finns ju också saker som är mindre roliga. Jag gillar t ex inte att bli tillagd i grupper på Facebook som jag inte har valt själv. Det spelar ingen roll att omtanken hos den som lagt till mig är stor eller att gruppen är ganska oskyldig. Jag hävdar med bestämdhet, men utan att vara arg, att jag själv vill välja vilka grupper jag ingår i! Man kan tycka att jag inte ska bry mig eftersom jag viker ut mig i bloggen men det är ju något jag väljer själv.

Det är också tråkigt med folk som separerar och när barnen får sitta emellan. Fick just ett upprop om någon jag borde stötta men det är så svårt. Svårt att veta vem som har rätt när man inte hört bådas synpunkter. Det är ju ytterst sällan en persons fel att två träter. Det är väl, som jag skrev i ett tidigare inlägg, oftast den andres... Haha! Skämt åsido är det väl så man själv ser det när man är mitt uppe i problemet.

Men hur det egentligen är vet inte vi som inte finns inom den närmaste familjen. Därför väljer jag att inte ta ställning. Förr kunde jag "gå igång" på sådana här saker men nu är jag mer restriktiv och väljer att ha "bevis" innan jag bestämmer mig. Det kan ju också vara så att den som duperar bäst får mest stöd? Så länge inte någon är våldsam eller på så sätt beter sig illa så måste två vuxna människor kunna prata igenom saker och kan man inte det så finns det professionell hjälp. Den hoppas jag att folk tar! Jag har själv gått till en psykolog när jag behövde det. Precis som jag vänder mig till en kirurg när jag ska opereras. Olika "skador" har olika "läkare"!

Nu mår jag dock som en prinsessa och ämnar fortsätta kvällen med både jobb och en titt på favoritprogrammet "På spåret"! Tänk att det gått en hel vecka sedan jag kom till min älsklingsdotter i Göteborg! Herregud vad tiden går fort! Nyss var hon en charmig treåring och nu ska hon snart fylla 22! Otroligt! Jag älskar min familj och hoppas att alla ska ha en fantastisk fredagkväll!
#1 - - Domna alias Donna 1968:):

Hej Monica! Vilka fina bloggar du gör och superbra bilderHur hinner du med att författa allt, jobba och ta hand om hushållet?

Jag hinner knappt kolla min Facebookt 2ggr i månaden men får dåligt samvete när det samlas en massa meddelanden på facebook om obesvarade meddelanden. Roligare då me Wordfeud som är en mer eller mindre anonym form av Facebook!! Verkligen fin blogg!

#2 - - Monica:

Men Tack Domna!

Så kul att du gick in och läste! Visst förstår du att det är du som är den supertrevliga stockholmskan? :) Jag är också ganska lat emellanåt men skriver snabbt (och ibland t o m utan att tänka... haha!) så jag lägger inte ned så mycket tid som man kan tro på bloggen. Men det blir en bra avslutning på dagen.



Kram till dig så ses vi i telefonen!