Du vinner Berith!

Min svägerska är femdjävlig på bakning! Hos henne får man de allra godaste kakor och tårtor! Alltid! Och ändå ser hon helt normal ut... Hur gör du för att inte äta ihjäl dig? Till jul fick vi ett stort paket med både hembakta kakor och bullar och de har varit alldeles oemotståndliga! Tack igen!

En sort, som heter "Falska Kongresser" var sjukt goda och hela den lådan har vi smaskat i oss! Nej, nu ljög jag... Jag har smaskat i mig och maken har smakat... Förlåt! Därför tänkte jag råda bot på kakbristen och baka en sats själv. Jag hade inga höga förväntningar eftersom det som är lätt för henne kan gå sisådär för mig. Matlagning är liksom mer min grej!


Men jag malde mandel! Det gick som en dans!


Gjorde en stadig mördeg som jag tryckte ut i långpannan!


Sparade 3 dl deg som skulle smulas ovanpå!


Kokade ihop en härlig smet av mandeln, smör, socker mm Ja, här har den inte börjat koka ännu men den blev bra! Ägnade dock en längre tid åt att få den att svalna lite innan jag skulle bre den på kakan... Tålamod har ju aldrig varit min grej... Och sedan smulade jag (väldigt fult och snabbt) ut resten av degen ovanpå kakan! Jag kan säga att det fula och snabba också syntes...


Sedan gräddade jag den! I en aning för varm ugn...

Den blev klar 5 minuter tidigare och ser lite mörk ut på kanterna trots att jag hade blivit varnad för detta. Ganska typiskt! Nu tycker jag heller inte att de smakar lika bra som svägerskans! Inte alls lika bra! T o m hennes smulor var snygga! Att jag också känner mig lite äcklad kan bero på att jag i vanlig ordning också provsmakade. Ganska många gånger... Man vill ju veta att det är gott...

Och nu väntar jag på att kakeländet ska kallna... Det blir en lång natt! Haha! Nej, det är tur att det är vinter och att man ställa ut saker på bron! Hur som helst så blev du vinnare även den här gången Berith! Inte helt otippat! Jag bugar mig för ditt kunnande! Och är det någon som vill proväta kakor så vet ni var vi bor!

En del av er kanske ändå känner sig hågade att baka? Jo, jag förstår att det finns många där ute som kan göra den här kaksorten mycket bätte än mig så varsågoda! Om ni lyckas är de sjukt goda! Men helst knyckta direkt ur frysen... :)

Falska kongresser
300 gr smör
3½ dl socker
10 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 st ägg

Tryck ut degen i långpanna, spara 3 dl av degen som ska smulas ovanpå kakan det sista man gör

Fyllning
200 gr mald sötmandel
200 gr smör
4 dl socker
4 tsk vaniljsocker
4 msk mjölk

Detta kokas en stund = några minuter
Grädda i 175 grader ca 25 minuter (Lägre temp i varmluftsugn!)

Lycka till!

#1 - - maria:

lät ju jättegott, måste provas...kanske jag ska ta mig en dumlekaka till em kaffet innan jobbet..

#2 - - Monica:

Baka på Maria! Och Dumlekakorna är också försvinnande goda... :)