Sveisch?

Skidor på TV. Jag har inte så mycket att säga om resultatet, men: Finns det inga kurser i uttal för sportjournalister och andra som offentligt ska uttala olika svåra ord. Eller ganska enkla? Som det här med Schweiz... Tror att det möjligen är en av tio som uttalar det här landet rätt. Ska det verkligen vara så svårt? Det stavas ju med sche-ljud i början och borde väl också uttalas så? Men nej, det finns otaliga uttal och de flesta går ut hårt med ett tunt sv-ljud. Sche-ljudet kommer däremot på slutet... Nu kan man kanske tycka att jag har lite att bry mig om men varför kan ingen lära dem som säger fel?

Ja, nog om detta! Det är ju första advent idag, dags att tända lite ljus och börja få julstämning!


Första ljuset! Jag gillar det här med nedräkningen till jul även om det numera inte alls är så upphaussat hemma hos oss. Jag minns ju när jag hade som mest jobb (och när barnen också var små), då var det minsann hembakt i massor och alla tänkbara pynt uppe både ute och inne. Mängden julklappar ska vi inte prata om... Nej, jag hade inte ens färdiga girlanger på bron. De skulle minsann huggas i skogen, bindas och sättas upp högst manuellt! Jag kan inte ha varit riktigt frisk... Haha!

Idag hade jag bara ett mål: Att tända ljus och åka ned på Haidic Interiör som hade skyltsöndagsöppet!
 
Det här är en så supertrevlig affär! Massor av jättefina saker som man kan kika på läääääänge! Samira (som inte ville vara med på bild men hamnade här ändå... Förlåt!) är både så trevlig och kunnig inom design att det är en glädje att både surra och kika! Kanske hittade jag en och annan julklapp? Man vet inte...

Läs gärna hennes blogg: http://gulavillan.wordpress.com/ eller kolla prylarna och webshoppen på http://www.haidic.se/


Hon bjöd också på tända ljus (stakar från Ittala), glögg och pepparkakor med ädelost! Gött! När jag hade varit där inne i värmen ett tag så kände jag mig också ganska nöjd med själva skyltsöndagen. Det känns inte längre som någon höjdare! Jag tog istället chansen att få träffa ett barn!

Hemma hos syrran serverades det kaffe och hela familjen höll på med tillverkningen av årets pepparkakshus! En del (jag säger inte vem) åt dock så många nonstop hon kunde trycka i sig! Jag skulle i och för sig ha gjort detsamma!

Här var det julfint i fönstren och Malin hade hängt upp gardinerna som mamma broderat! Så fiiina!

Och My visade upp sitt rum och den rooooosa julstjärnan! Hon har pimpat ordentligt. Kan ha haft hjälp av mamman...

Jag hade köpt med mig en söt juldekoration som fick plats under tavellisten! Bebisen längst till höger är inte My utan hennes pappa Martin!

Och här är han idag! My lånade kameran och tog bilden! Hon är riktigt duktig!

Jag fick läsa favoritboken om "Någon"! Nej, hon var inte lika uttråkad som hon ser ut... Hon ska sova hos oss på onsdag och jag gissar att den här boken följer med i packningen.

Likartad inlevelse... Men vi följde i alla fall den röda ulltråden runt i boken för att se vem som dragit iväg med nystanet. När vi kom till nästa sida hann jag bara börja läsa "Vi följer ulltråden..." innan My hävde upp ett:

"Oh my God!" Haha! Det är tydligen ett av hennes favorituttryck och passade bättre än bra när vi upptäckte oss igenom boken! Hon använde det flitigt... :)

Medan vi läste satte Malin ihop pepparkakshuset som nog passar bättre att göra som vuxen eftersom det smälta sockret ju är ganska varmt... Fint blev det!

Jag och My gick till hennes rum för att leka lite och My ritade. Hon skulle rita mig men jag hann nog inte med att se hur bra det blev. Malin skickade bilden av mig med ögonfransar och allt när jag kom hem:

Så fiiiiiin teckning! Strecken ut från huvudet är svansar i håret! Måste köpa hem lite nya pennor till på onsdag. Kan ju resultera i många konstverk!

Nu har det inte blivit så mycket mer än en snabb matlagning. Fräste upp lite lök och fläskfilé i bitar, kokade pasta och blandade med crème fraiche med bearnaisesmak. Jaa, helt OK. Men jag hade nog föredragit kantarellsmak.
 
Nu ska jag, något försenat, betala räkningarna! Känns som om man gör det varje månad... Sedan blir det TV! Ha en bra söndagkväll alla glada!