TCM & Qigong!

Ikväll har vi haft en rolig och lärorik träff med vår hälsogrupp KASAM som ju är en ständig källa till glädje och utveckling! Förra gången var det min tur att låta deltagarna testa att stå på scenen och den här gången pratade Anita om TCM. Traditional Chinese Medicin! Väldigt intressant!


I den här läkekonsten ingår både Akupunktur, Örter, Qigong och Tuuinam som är en djupgående massage.

Det som är spännande med både detta och Ajurvedan är att man ska se till balansen i kroppen och att man går på djupet när det gäller att ta reda på varför någon har ont eller inte mår bra! En inblandning av detta i den västerländska läkarvetenskapen skulle alltså inte vara helt fel. Men vilken läkare idag har tid att gå till botten med problemen? Synd att det inte finns tid att se hela människan... Nåja, nu ska vi inte fördjupa oss i detta!

Anita var verkligen superduktig och gav oss mycket och bra information samt även möjlighet att testa Akupressur på varandra!


Här är en del av tjejerna igång! Och under tiden sjöng vi Lena Ph:s "Ont, det gör ont..." Haha! För det gör det! Men det blir bättre sen! Fantastiskt att man genom att trycka på vissa punkter faktiskt kan må bättre fysiskt!


Vad vi pratade om här kan jag inte ens skriva... Men vi skrattade gott och åt även (hälso?)godis vilket vi behövde en grå dag som denna!

Nu blev det inga mängder sötsaker och vi avslutade också med ett entimmes pass Qigong som var så mycket jobbigare än jag trodde! Det ser så lugnt och stillsamt ut men i slutet darrade både armarna och magmusklerna! Dessutom hade det en väldigt lugnande effekt eftersom det också går ganska långsamt... Och det är något jag verkligen behöver! Långsamhetens lov behöver jag nog besjunga varje dag! "Emma" brukar ju skoja om att hon börjat Qigong men att hon fick lov att sluta. Hon var för snabb! Haha!

Nu ska jag varva ned och så småningom ta mig till sängen. Hoppas att John Blund är snäll med mig eftersom jag inte känner mig ett dugg trött efter den superlånga sovmorgonen! Jag är hur som helst väldigt nöjd med dagen! Lite jobb, lite spel, lite hemmafix, handling, kycklingpaj, hälsogrupp och även shopping av både skinnjacka och kappa(!) på 20 minuter! Ja, ett par skor till maken hann jag också med på den tiden... Jag är nog för snabb jag också! :) Men väldigt glad och nöjd!

Imorrn är det dags för Julgalet igen och jag längtar! Sov gott alla!